ایندیپندنت: چرا رئیس‌جمهور چین مخفیانه از روسیه متنفر است و از آن می‌ترسد؟

ایندیپندنت: چرا رئیس‌جمهور چین مخفیانه از روسیه متنفر است و از آن می‌ترسد؟
چهارشنبه 21 شهريور 1403 - 10:03

یک کارشناس چینی در مقاله‌ای، به بررسی اتحاد دو ساله چین و روسیه، و اینکه آیا این اتحاد و دوستی ادامه خواهد یافت، پرداخته و نوشته است که رئیس‌جمهور چین هرگز نمی‌تواند رفاه و شکوفایی اقتصادی کشورش را با قمار کردن در جنگ پوتین نابود کند.

العالم- اروپا

"مایکل شریدان" کارشناس چین در روزنامه "ایندپندنت" مقاله‌ای با عنوان " چرا رئیس‌جمهوری چین مخفیانه از روسیه متنفر است و از آن می‌ترسد- و چه‌بسا به پوتین خیانت کند"، نوشته است.

نویسنده می‌گوید خرس و اژدها هرگز نمی‌توانند با هم دوست شوند. این درسی است که "شی جین پینگ" رئیس‌جمهوری چین در سنین پایین یاد گرفته است.

نویسنده توضیح می‌دهد که چرا شراکت "بدون حد و مرز" رهبر چین با "ولادیمیر پوتین" ممکن است به یک مسئولیت بی حد و حصر - برای کرملین تبدیل شود.

در این مقاله آمده است: یک سند آمریکایی که اخیراً از طبقه‌بندی خارج شده است، نشان می‌دهد که مردی که در قلب تشکیلات نظامی چین، مرشد و مربی شی بود، به شدت ضد روسیه بود. او به کارمندانش توصیه می‌کرد که هرگز به مسکو اعتماد نکنند.

نویسنده می‌‌نویسد: اگر چه هر دو رهبر چین و روسیه به اتحاد فی‌مابین که افزون بر دو سال است شکل گرفته، می‌بالند و هر دو آرزو می‌کنند دموکراسی‌های تحت رهبری غرب در هرج و مرج و آشفتگی فرو بروند ولی در پسِ این اتحاد و دوستی متقابل، شکاف‌های عمیق در تاریخ، نژاد و قدرت نهفته است.

در این سند آمده است که "جینگ بیاو"- وزیر دفاع وقت چین و مربی شی- در سال ۱۹۸۰ در جریان حضور در کاخ سفید و دیدار با "جیمی کارتر" رئیس‎‌جمهور وقت آمریکا گفته که "تنها دوست چین در کرملین استالین بود". ولی بعد از مرگ او، شوروی خواستار نفوذ بر اکثر مناطق شمالی چین شد و نیروها را در خاک چین مستقر کرد. جینگ گفت بدتر از همه این بود که روس‌ها می‌خواستند چین را به عنوان یک مخزن فقیر و عقب‌مانده برای بلوک سوسیالیستی نگه‌دارند و چین نیازی به صنایع ندارد؛‌ زیرا اتحاد جماهیر شوروی هر ابزار آلاتی که چین به آن نیاز داشته باشد به آن عرضه می‌کند.

اما چین به خواسته‌های شوروی گوش نداد و به رنسانس اقتصادی خود ادامه داد، و شی به عنوان وارث غول اقتصادی و نظامی چین، پس از به دست گرفتن قدرت، به این مأموریت ادامه داد تا اینکه چین در دوران او به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده است.

علیرغم اتحاد چین و روسیه، اما پکن رسما اوکراین را به عنوان یک دولت و "ولودیمیر زلنسکی" را به عنوان حاکم مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد. به گفته نویسنده، این تضاد فاحش نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. نویسنده اضافه می‌کند، رئیس‌جمهور شی، نمی‌تواند دهه‌ها رفاه مسالمت‌آمیز را با قمار کردن در جنگ پوتین هدر دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها