روسیه عملیات ضدحمله خود را در استان کورسک آغاز کرد

روسیه عملیات ضدحمله خود را در استان کورسک آغاز کرد
جمعه 23 شهريور 1403 - 07:19

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه یک عملیات ضدحمله را برای بیرون راندن واحدهای ارتش اوکراین که حدود پنج هفته پیش بخشی از نواحی مرزی استان کورسک روسیه را تصرف کردند آغاز کرده است.

العالم- اروپا

وزارت دفاع روسیه، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای این کشور ۱۰ دهکده در استان کورسک را بازپس گرفته‌اند. در این بیانیه نام همه دهکده‌ها ذکر شده ولی درگیری با نیروهای اوکراینی تحت عنوان "ضد حمله" توصیف نشده است.

"ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین، گفت ارتش روسیه "عملیات ضدحملهر را آغاز کرده ولی نیروهای اوکراینی این حملات را پیش‌بینی کرده و آماده نبرد هستند.

ارتش اوکراین عملیات نفوذ در نواحی مرزی استان کورسک، اولین مورد از اشغال خاک روسیه پس از جنگ جهانی دوم، را از روز ۱۶ مرداد و به امید وادار کردن روسیه به کاهش تمرکز نیروها و حملاتش در جبهه‌های استان دونِتسک، در شرق اوکراین، آغاز کرد.

پیشروی هر چند کند ولی ممتد نیروهای روس در این جبهه ممکن است به درهم شکستن یکی از خطوط دفاعی مهم اوکراین در شرق منجر شود.

پس از ماه‌ها تحولات ناامیدکننده برای اوکراین در جبهه‌های جنگ و ادامه پیشروی‌های روسیه در شرق، تهاجم به درون خاک روسیه درعین حال باعث تقویت روحیه ارتش و مردم اوکراین شد. یکی دیگر از اهداف این عملیات ایجاد یک محدوده حائل بین نیروهای روسیه و قلمرو اوکراین بود.

در هفته‌های اخیر پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین، به‌ویژه استان دونتسک، سرعت بیشتری پیدا کرده و حملات پیاپی موشکی و پهپادی به نقاط مختلف اوکراین، از جمله تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های انرژی بدون وقفه ادامه داشته است.

به گفته فرماندار اوکراینی استان دونتسک، همزمان با پیشروی ارتش روسیه در شش هفته گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر این شهر را ترک کرده و در حال حاضر حدود ۱۸ هزار نفر از جمله ۵۲۲ کودک در پوکروفسک باقی مانده‌اند. او افزود: "ترک شهر تنها گزینه‌ای است که برای غیرنظامیان باقی مانده است."

پوکروفسک یکی از مهم‌ترین مواضع دفاعی ارتش اوکراین و مهم‌ترین کانون شبکه ترابری استان دونتسک است. تصرف آن به خطوط دفاعی و شبکه حمل تدارکات ارتش اوکراین لطمه بزرگی خواهد زد و روسیه را گام مهمی به هدف تعیین شده خود که تصرف تمامی قلمرو استان دونتسک است نزدیک‌تر خواهد کرد.

علاوه بر تشدید حملات در جبهه‌های دونتسک، ارتش روسیه به حملات موشکی و پهپادی به نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های انرژی اوکراین ادامه می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که مردم اوکراین در زمستان امسال با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

بخش اعظم کمک ۱.۵ میلیارد دلاری آمریکا و انگلیس که روز چهارشنبه ۲۰ شهریور در جریان دیدار وزیران خارجه دو کشور از کی‌یف اعلام شد به تعمیر زیرساخت‌های انرژی و تأمین برق مورد نیاز اوکراین اختصاص خواهد یافت.

دولت اوکراین از ماه‌ها قبل نارضایتی خود از سیاست حامیان غربی خود را ابراز کرده است که به ارتش این کشور اجازه نداده‌اند از سلاح‌های دوربرد غربی برای حمله به مناطق عمقی روسیه و محل شلیک موشک‌ها و پرتاب پهپادها استفاده کند.

برخی از رهبران غربی نگرانند که کاربرد سلاح‌های ارسالی از سوی این کشورها برای حمله به درون خاک روسیه ممکن است باعث تشدید جنگ و حتی رویارویی احتمالی بین روسیه و ناتو شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها