یک ادعا یک تحلیل! / نگرانی فزاینده "شاباک" از نفوذ اطلاعاتی ایران در "اسرائیل"

یک ادعا یک تحلیل! / نگرانی فزاینده
يکشنبه 25 شهريور 1403 - 21:43

روزنامه عبری هاآرتص در مقاله ای به نقل از یک تحلیلگر صهیونیست، نوشت: "در حالی که "جنگ در سایه" بین "اسرائیل" و ایران با سرعت بالا ادامه دارد، محافل امنیتی که از آنها با عنوان "منابع آگاه" نام برده ،فاش کرده اند که سرویس امنیت عمومی "اسرائیل"(شین بت) از تمایل تعداد فزاینده ای از اسرائیلی ها جهت همکاری با عوامل ایرانی عمیقا نگران است.

العالم - فلسطین اشغالی

بنا بر نوشته ی هاآرتص "یوسی ملمان"، کارشناس و تحلیلگر امور امنیتی و نظامی، گفته است "ادین داباس"، دانشجو، پس از متهم شدن به ارتباط با یک مامور اطلاعاتی ایران، توسط مقامات امنیتی بازداشت شده است... به گفته ی ملمان، "داباس" در ماه اوت گذشته دستگیر شده و دو هفته بعد از بازداشت ، دادستانی "اسرائیل" علیه وی کیفرخواست تنظیم کرده است... و بر اساس اعترافات، "داباس" کاملا آگاهی داشته که با یک ایرانی که خود را از نمایندگان اطلاعات ایران معرفی می کرده، رابطه دارد... و در اصطلاح اطلاعاتی، این روش جذب به عنوان (جذب مستقیم) یا (رویکرد مستقیم) شناخته می شود".

ملمان خاطرنشان کرده "تا همین اواخر، بیشتر تلاش‌های اطلاعاتی ایران برای استخدام مأمورانی در "اسرائیل" برای جمع‌آوری اطلاعات یا انجام اقدامات خرابکارانه متکی بر فریب بوده و معدود اسرائیلی‌هایی که به ارتباطات اطلاعاتی ایران از طریق شبکه های اجتماعی پاسخ مثبت می‌داده اند یا ساده لوح یا فریب خورده بودند... اولین ماموریتی که به "داباس" محول شده بوده ایجاد پوستری با نقش دست آغشته به رنگ خون با زیر نویس درشت "در سمت راست تاریخ باش" و عکس گرفتن با آن بوده است".

وی خاطرنشان کرده که اسراییلی هایی که به همکاری اطلاعاتی با ایران مبادرت کرده اند کسانی هستند که در شبکه های اجتماعی عمدتا با هدف کسب پول فعالیت دارند.

به گفته ی این تحلیلگر اسرائیلی، در متن اتهام دانشجوی مذکور آمده که وی پوستری مبنی بر دعوت برای کودتای نظامی در اسرائیل به مناسبت‌های مختلف در مکان‌های مختلف آویزان کرده است و از دیگر اتهامات او ، خرید یک عروسک و بریدن سر آن و سپس رنگ آمیزی سر بریده به رنگ خون برای شبیه‌سازی و سپس قرار دادن آن در نزدیکی منزل یکی از کارکنان وزارت امنیت اسرائیل بوده است.

به ادعای "ملمان"، همچنین "آنتونی" که اسم رمز افسر اطلاعاتی ایران بوده به "داباس" دستور داده تا یک خودرو را آتش بزند، که البته "داباس" این مأموریت را انجام نداده و تنها برای گرفتن پول، عکسی از یک خودروی در حال سوختن را در اینترنت پیدا کرده و آن را به عنوان مدرک تعهد خود برای سرپرست خود "آنتونی" ارسال کرده است.

همچنین از داباس خواسته شده بوده تا یک آگهی استخدام در یک مکان عمومی منتشر کند و متقاضیان را به همان "وب سایت ایرانی" متعلق به نیروهای اطلاعاتی ایران هدایت نماید و بنا به درخواست اطلاعات ایران، 2200 پروفایل جعلی ایجاد کرده و آنها را به آن وب سایت اختصاصی مرتبط کند. همچنین از او خواسته شده بود که دستکش، کلاه گیس و تلفن همراه با سیم کارت تهیه کند تا در ارتباطات مخفی آینده مورد استفاده قرار گیرد".

این تحلیلگر صهیونیست خاطرنشان کرده که "داباس" در مجموع تا لحظه دستگیری 12 هزار دلار ارز دیجیتال به دست آورده بوده که تمامی آن با دستگیری اش مصادره و ضبط شده است...

وی می افزاید "وکیل او "داباس" را جوانی "پول پرست" توصیف کرده بود که هیچ انگیزه ایدئولوژیکی نداشته و قصد جاسوسی برای ایران را نیز نداشته برای همین دادستانی اسرائیل تصمیم به رد اتهام جاسوسی از او گرفت و در عوض فقط به ارتباط با یک مامور خارجی، که حداکثر مجازات آن 15 سال زندان است، متهم شد"...

ملمان در ادامه نوشته "از یک طرف تنوع مأموریت‌های محول شده از سوی اطلاعات ایران نشان می‌دهد که برخی از آنها مأموریت‌های ساختگی بوده اند که تنها برای تست تمایل به همکاری طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر از این ماموریت ها نشان دهنده تلاش های اطلاعاتی ایران برای افزایش هوشیاری و اجرای عملیات نفوذ در اسرائیل با هدف افزایش هرج و مرج و ایجاد تفرقه در جامعه "اسرائیل" و به موازات آن ، انجام عملیات های خشونت آمیز بوده است.

هاآرتص در این زمینه نوشته است که نگرانی اصلی واحدهای ضد جاسوسی اسرائیل یعنی "شین بت" یا همان "شاباک" این است که تعداد فزاینده‌ای از اسرائیلی‌ها مایل به همکاری آگاهانه با نهادهای اطلاعاتی ایرانی به ویژه برای کسب منافع مالی شده‌اند چنانکه در ژانویه 2022، "شین بت" چهار زن و شوهر را دستگیر کرده است که یکی از آنها پس از دریافت پاداش مالی و دریافت راهنمایی های طولانی مدت از یک مامور ایرانی دستگیر شده است.

همچنین در ژوئیه 2024، "الیملیخ اشتیرن"، که یک جوان 21 ساله افراطی ارتدوکس از بیت شمش در نزدیکی اورشلیم (بیت المقدس)، بوده نیز به اتهام انجام وظایفی مشابه وظایف محوله به داباس دستگیر شد ... اطلاعات ایران به او مأموریت داده بود در جریان تظاهرات، خودرویی را آتش بزند، در جنگل ها آتش افروزی کند و عروسکی چاقو خورده را در نزدیکی خانه "دیوید نوسبام"، رئیس هیئت اسرائیلی در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین که مکلف به نظارت بر برنامه هسته ای ایران است،قرار دهد.

در ادامه ی ادعای "ملمان" تحلیلگر صهیونیست، وی خاطرنشان کرده که "چندین سال پیش، "شین بت" الگوی فعالیت های انجام شده توسط عوامل ایرانی، از جمله کمپین های نفوذ و ارعاب در اسرائیل را رصد کرده بود که عمدتا به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مثل، تلگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک، اینستاگرام و (X) یا همان توییتر متکی بوده و جهت استخدام اسرائیلی‌ها برای انجام این وظایف و جمع‌آوری معلومات اطلاعاتی و جاسوسی مورد استفاده قرار می گرفته اند".

وی در مقاله ی خود را با این نتیجه گیری به پایان رسانده که "افسران اطلاعاتی ایران معمولا با اسرائیلی‌ها به زبان‌های عبری، عربی و انگلیسی و تحت عنوان مشاور املاک، متخصصان بازاریابی، فروشندگان هواپیماهای بدون سرنشین یا ارائه‌دهندگان خدمات پستی ارتباط برقرار می‌کرده اند".

در آخر هاآرتص این نکته را عنوان کرده که "در سال 2019، یک دادگاه اسرائیلی 11 سال حبس برای "گونین سیگف"، وزیر اسبق این رژیم به عنوان بخشی از یک توافق در پرونده قضایی وی تعیین کرد که بر اساس آن وی به جاسوسی و ارائه اطلاعات از طریق تماس هایی که با ایران داشته، اعتراف کرده است".

منبع : آژانس خبری فلسطینی "سماء الاخباریه"

پربیننده ترین خبرها