سوء‌استفاده شبکه‌های اجتماعی از اطلاعات شخصی کاربران

سوء‌استفاده شبکه‌های اجتماعی از اطلاعات شخصی کاربران
جمعه 30 شهريور 1403 - 12:23

پژوهش‌گران پس از سال‌ها مطالعه دریافته‌اند شبکه‌های اجتماعی بزرگ به‌دنبال پول درآوردن از اطلاعات شخصی کاربران خود هستند.

العالم - آمریکا

کمیته تجارت فدرال آمریکا (اف تی سی) در گزارشی با استناد به آمار‌های به‌دست آمده از ٩ شرکت در ٤ سال گذشته، فاش کرد که این شرکت حج غیر‌قابل تصوری از اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری کرده است و می‌تواند تا زمان تا مشخصی این اطلاعات را در اختیار داشته باشد.
"لینا خان" رئیس کمیته تجارت فدرال آمریکا گفت: "این گزارش نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی حجم غیر‌قابل تصوری از اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی را جمع‌آوری کرده و با آنها سالانه میلیارد‌ها دلار به جیب‌زده است".
وی افزود: "ناتوانی برخی از این شرکت‌ها در حفاظت از کودکان و نوجوانان در اینترنت بسیار نگران کننده است".
خان خاطرنشان کرد: "استفاده این شرکت‌ها از اطلاعات خصوصی کاربران در کنار سود کلانی که نصیب آنها می‌کند ممکن است حریم خصوصی افراد را به خطر انداخته و خسارت‌های سنگینی اعم از سرقت هویت تا تعقیب به آنها وارد کند".
این نتایج از بررسی درخواست‌های ارسال شده برای شرکت‌های متا، یوتیوب، اسنپ، آمازون و بایت دنس، مالک تیک تاک و ایکس در اواخر سال ٢٠٢٠ به‌دست آمده است.

در این گزارش تصریح شده است که برخی شرکت‌ها همه اطلاعاتی را که کاربران خواستار حذف آنها شده‌اند، حذف نمی‌کنند. مضافا بر اینکه همین شرکت‌ها در حفاظ از کودکان در برابر آسیب‌های روانی ناشی از شبکه‌های اجتماعی سهل‌انگاری می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها