گزارش عبری از امکان ترور سید حسن نصرالله و پرتاب ۲۳ تن مواد منفجره در بیروت

گزارش عبری از امکان ترور سید حسن نصرالله و پرتاب ۲۳ تن مواد منفجره در بیروت
دوشنبه 2 مهر 1403 - 13:29

یک افسر اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی انفجارهای هفته گذشته در لبنان را "جنایت" و هدر دادن انرژی توصیف کرد و اظهار داشت:‌ بهتر می‌بود ضربه نهایی مستقیما به حزب‌الله وارد می‌شد.

العالم- لبنان

روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" در گزارشی، درباره لحظه‌ای سخن گفته که رژیم اشغالگر می‌توانست "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان را ترور کند.

این گزارش، سیدحسن نصرالله را خطرناک‌ترین دشمن اسرائیل توصیف کرده و گفته است: ظهر روز ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶، ساعاتی پس از آنکه حزب‌الله "الداد رگو" و "ایهود گلدواسر" از سربازان اسرائیل را به اسارت گرفت نصرالله سخنرانی کوتاهی به این مناسبت ترتیب داد.

طبق این گزارش، در آن زمان دبیرکل حزب‌الله در قلب بیروت و در یک سخنرانی عمومی مقابل دوربین‌ها و در برابر حضار حاضر شد و صریح و مستقیم اسرائیلی‌ها را خطاب کرد و گفت:‌ اسرا اکنون در مکانی امن و بسیار دور هستند و اگر اسرائیل به لبنان حمله کند بسیار پشیمان خواهد شد و اگر تل‌آویو رویارویی را انتخاب کند، باید منتظر غافلگیری باشد.

نصرالله همچنین در آن سخنرانی، رهبران وقت این رژیم یعنی "ایهود اولمرت"، "عمیر پرتز" و "دان هالوتز" را مبتدی و فاقد تجربه توصیف کرد.

یدیعوت آحارونوت در ادامه خاطرنشان کرد:‌ جای سوال دارد که چرا هیچ‌یک از رهبران اسرائیل در آن زمان نتوانستند حدس بزنند که تل‌آویو تنها فرصت برای ترور سید حسن نصرالله را در جریان جنگ دوم لبنان از دست داده است.

در همین راستا، سرهنگ بازنشسته "رونان کوهن" که به عنوان معاون تحقیقات (HTAM) در بخش اطلاعات خدمت می‌کرد، مدعی شد: این تنها باری بود که محل اختفای سید حسن نصرالله مشخص شد و او تا پایان جنگ در انظار عمومی ظاهر می‌شد. در آنجا خبرنگاران لبنانی و خارجی نیز حضور داشتند ولی او نگران امنیت جان خود نبود.

این مسئول صهیونیست در ادامه گفت: در همان ساعات اولیه هرج و مرج به وجود آمد و سلاح به لبنان منتقل شد. در این روز، تصمیماتی در کابینه برای آغاز جنگ علیه لبنان گرفته شد و آن روز تنها فرصت برای ترور نصرالله بود که به تصمیم سریع کابینه بستگی داشت؛ چرا که این اقدام در دستور کار کابینه نبود.

کوهن در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد:‌ در آستانه جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶، احتمال بهره‌برداری از انفعال نصرالله و تلاش برای آسیب رساندن به او وجود داشت، اما زمانی که اسرائیل می‌خواست او را ترور کند، دیگر دیر شده بود. از آنجایی که نصرالله زیرزمین بود و دستگاه امنیتی در تاریکی در حال دست و پا زدن بود، در شب اول جنگ ژوئیه، حمله اسرائیل در مناطق مختلف لبنان آغاز شد و در شب دوم، حملات در بیروت آغاز شد.

او ادامه داد: در آن دوره، تلاش‌های زیادی برای شناسایی مکان دقیق نصرالله در داخل تونل‌ها در بیروت انجام شد. فرض بر این بود که این مکان یک تونل کوچک نیست، بلکه یک مکان بزرگ است که شامل یک اتاق فرمان و کنترل است و یک منطقه بسیار بزرگ را پوشش می‌دهد.

در این گزارش آمده است: پس از ناپدید شدن نصرالله، ارتش اسرائیل سرمایه‌گذاری منابع عظیمی را برای یافتن و حذف او انجام داد. در روز هشتم جنگ، ارتش ۲۳ تن مواد منفجره را روی مخفیگاه حزب‌الله در بیروت انداخت، اما سید حسن نصرالله نجات یافت.

وی افزود: سپس نیروی هوایی اسرائیل به طور کال مجموعه بمب‌های JDAM خود را در محلی که نصرالله در آنجا حضور داشت، پرتاب کرد، اما نتوانست به او برسد.. ۱۸ سال از آن حمله می‌گذرد.

پربیننده ترین خبرها