شهید سید هاشم صفی الدین که بود؟

شهید سید هاشم صفی الدین که بود؟
پنج‌شنبه 3 آبان 1403 - 07:17

شهید سید هاشم صفی‌الدین (متولد ۱۹۶۴م ) رئيس اجرایی حزب‌الله لبنان که پس از سید حسن نصرالله، از او به عنوان نفر دوم حزب‌الله و جانشین سید حسن نصر‌الله یاد می شد.

العالم ـ لبنان

شهید صفی‌الدین از زمان تأسیس گروه حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲م عضو این جنبش بوده و از سال ۱۹۹۴م، ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را بر عهده داشت. صفی‌الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی حزب‌الله نظارت داشت. وی در سال ۲۰۱۷م در فهرست تحریم‌های ایالات متحده امریکا قرار گرفت.

وی از سمت مادری نسبت نزدیک خانوادگی با سید حسن نصرالله داشته است. او مدت زیادی در سیاست لبنان ناشناخته باقی مانده بود تا اینکه به دلیل تدابیر امنیتی برای سید حسن نصرالله، به عنوان نماینده دبیرکل در مراسم‌های این جنبش، به‌ویژه در تشییع پیکر شهدای مقاومت ظاهر می‌شد.

زندگی‌نامه و نظرات

شهید صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴م در روستایی در جنوب لبنان و در خانواده‌ای پرنفوذ و مشهور به دنیا آمد. وی در جوانی وارد تحصیلات علوم حوزوی شد. صفی‌الدین پیش از رفتن به قم برای تحصیل علوم دینی، با دختر سید محمدعلی امین، از اعضای مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.

او در دوره تحصیل در قم از تفکر سیاسی در زمینه نظریه ولایت فقیه که توسط امام خمینی (ره)مطرح شده بود، تأثیر پذیرفت. وی در یکی از کتاب‌های خود به این نظریه پرداخته است. برادر او عبدالله صفی‌الدین نماینده حزب‌الله در ایران است. پسر او، رضا صفی‌الدین داماد حاج قاسم سلیمانی است.

سید هاشم صفی‌الدین در باره محاصره غزه معتقد است که مسلمانان به‌صورت عام و عالمان به صورت خاص مسئول دفاع از مستضعفان هستند. از نگاه وی اگر عالمان و فقیهان در داشته‌های خود مطلبی که آن‌ها را ملزم به دفاع از مردم غزه کند، پیدا نکردند باید بدانند که علم آنها ارتباطی با اسلام ندارد.

وی در مراسم چهلمین روز شهادت قاسم سلیمانی نیز بیان داشت که خون حاج‌قاسم سبب اخراج آمریکا از منطقه و همچنین آزادی ملت‌های منطقه می‌شود.

همانطور که گفته شد او ریاست شورای اجرایی حزب الله را بر عهده داشت و بر فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی حزب الله نظارت می‌کرد. او در کنار سید حسن نصرالله و شیخ نعیم قاسم سه نفر اصلی حزب الله لبنان را تشکیل می‌داد.

نگاه به آمریکا و اسرائیل

شهید صفی الدین که در سال ۲۰۱۷ در فهرست تحریم‌های امریکا قرار گرفته است، در انتقاد از سیاست واشنگتن همواره صریح بوده است. وی در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به فشارهای آمریکا بر حزب‌الله، اعلام کرد: «این دولت دیوانه و نابسامان ایالات متحده به ریاست ترامپ نمی‌تواند به مقاومت آسیب برساند» و تأکید کرد که چنین اقداماتی تنها عزم حزب‌الله را تقویت می‌کند.

وی در ماه ژوئن، پس از شهادت یکی از فرماندهان حزب الله، تهدید به تشدید تنش علیه رژیم صهیونیستی کرد و در مراسم تشییع پیکر آن فرمانده اعلام کرد: «بگذار (دشمن) خود را برای گریه و زاری آماده کند.»

سخنرانی‌های علنی شهید صفی الدین اغلب بیانگر موضع حزب الله و همسویی آن با آرمان فلسطین بود.

بنابر این گزارش حزب الله لبنان روز چهارشنبه(دوم آبان ماه ) با صدور بیانیه ای از شهادت سید هاشم صفی الدین خبر داد و اعلام کرد : ما در سوگ رئیس شورای اجرایی حزب الله، رهبر بزرگ و شهید بزرگ راه بیت المقدس نشسته ایم.

در بیانیه حزب الله آمده است: شهید هاشم صفی الدین با بهترین برادران مجاهد خود در یک حمله تجاوزکارانه رژیم جنایتکار صهیونیست به سوی پروردگارش سفر کرد.

پربیننده ترین خبرها