حمله ارتش سودان به مقر سفیر امارات

حمله ارتش سودان به مقر سفیر امارات
دوشنبه 9 مهر 1403 - 07:50

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه خبر داد یک هواپیمای ارتش سودان به مقر سفیر این کشور در خارطوم حمله کرد.

العالم- امارات

وزارت امور خارجه امارات، روز یکشنبه "حمله شنیع" به محل سکونت سفیر این کشور در خارطوم سودان را، که توسط هواپیمای نظامی سودان انجام شده، محکوم کرد و افزود به اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل رسما شکایت خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است:‌ این حمله توسط نیروهای مسلح سودان بیانگر نقض آشکار اصل اساسی مصونیت‌ اماکن دیپلماتیک است.

امارات همچنین "این اقدامات جنایتکارانه را محکوم، و تأکید کرد که با هرگونه خشونت و تروریسمی، که با هدف ناامن و بی‌ثبات کردن صورت می‌گیرد و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، مخالف است".

گزارش‌های متعددی درباره نقش امارات در جنگ سودان منتشر شده است. روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" هفته گذشته در مطلبی نوشت امارات کارزار مخفیانه خود را برای حمایت از یک طرف جنگ در سودان گسترش داده و پول، تسلیحات و اکنون پهپادها را به این کشور سرازیر کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای و مقامات آمریکایی می‌گویند که امارات حتی از یکی از مشهورترین نمادهای امدادی جهان - هلال احمر، همتای صلیب سرخ - به عنوان پوششی برای عملیات مخفی خود برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین به سودان و قاچاق سلاح برای جنگنده‌ها استفاده می‌کند.

نیویورک تایمز نوشته است: جنگ در سودان، کشوری گسترده و غنی از طلا با نزدیک به ۵۰۰ مایل خط ساحلی دریای سرخ، توسط انبوهی از کشورهای خارجی تحریک شده است. آن‌ها به طرف‌های متخاصم تسلیحات می رسانند، به این امید که ترازو را برای سود یا منافع استراتژیک خود کج کنند - در حالی که مردم سودان در تیراندازی متقابل گرفتار شده‌اند.

مقامات می‌گویند که امارات بزرگترین و مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند؛ در ظاهر با تعهد بر کاهش درد و رنج سودان و در خفا شعله‌ور ساختن آتش جنگ.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها