مقام سابق صهیونیست از اهداف تجاوز نظامی به لبنان می‌گوید

مقام سابق صهیونیست از اهداف تجاوز نظامی به لبنان می‌گوید
جمعه 13 مهر 1403 - 08:48

مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف از تهاجم نظامی این رژیم به لبنان، کوچاندن مردم جنوب این کشور، بازگشت ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال به خانه‌های‌شان و ایجاد منطقه حائل امنیتی است.

العالم - لبنان

"منیر بن شبات" مشاور سابق امنیت داخلی اسرائیل در مقاله‌ای در روزنامه عبری "یسرائیل هیوم" به حمله زمینی این رژیم به جنوب لبنان پرداخت.

بن شبات گفت که هدف اصلی اعلام شده توسط ارتش اسرائیل درباره جنگ ایجاد شرایط مساعد برای بازگشتن امن ساکنان شهرک‌های شمال اسرائیل (مرز لبنان و اراضی فلسطین اشغالی) به خانه‌های خود است.

وی افزود که هدف اول حذف تهدید حمله به سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل از داخل است. برای این منظور باید اطمینان حاصل شود که حزب‌الله در منطقه مرزی حضور ندارد و تونلی نیز وجود ندارد.

به گفته بن شبات، هدف دوم از بین بردن تهدید آتش‌بار ضد تانک زرهی است که در سال گذشته خسارات قابل توجهی به بار آورده است. برای دستیابی به این هدف لازم است نیروهای حزب الله از محدوده تهدید - 10 تا 14 کیلومتر - خارج شوند.

وی ادامه داد: هدف سوم حفظ این شرایط در درازمدت است که اهمیت و پیچیدگی این چالش کمتر از قبلی‌ها نیست.

بن شبات افزود: اولین گزینه برای تحقق این اهداف، ایجاد یک منطقه امنیتی تحت کنترل و حضور نظامی اسرائیل در آن است که مهار تهدیدات مذکور را تضمین می‌کند اما همچنان تداوم اصطکاک نظامی و درگیری سیاسی به همراه دارد و هزینه‌های سنگینی خواهد داشت که به راحتی قابل جبران نیست به‌ویژه این که اخیرا ارتش با ورود به باتلاق لبنان شوکه شده است.

وی خاطرنشان کرد که گزینه دوم برای تحقق اهداف مذکور، پایان دادن به حضور نظامی در نوار مرزی و راه‌حل سیاسی است که شانس موفقیت در چنین حالتی زیاد نیست زیرا وقتی پیاده نظام ارتش در آنجا حضور نداشته باشد، هرگونه اقدام از سوی مقاومت، چالشی جدی در نظام سیاسی و نظامی جهت نحوه پاسخگویی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: ترس از تشدید مجدد تنش با توجه به هزینههای سنگین سیاسی و امنیتی آن، مقامات تصمیم‌گیرنده را به سمت سازش سوق می‌دهد بنابراین دشمن به راحتی می تواند در داخل منطقه غیرنظامی قدرت و توانمندی خود را بازیابی کند.

به گفته بن شبات، گزینه سوم برای تحقق اهداف، تکمیل حمله نظامی اسرائیل و ایجاد یک منطقه حائل عاری از مردم در سراسر مرز همراه با حضور نظامی ارتش صهیونیستی است.

پربیننده ترین خبرها