حمله به سیستم برق ونزوئلا؛ ۲۵ درصد از کشور تحت تاثیر قرار گرفت

حمله به سیستم برق ونزوئلا؛ ۲۵ درصد از کشور تحت تاثیر قرار گرفت
پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 12:41

بر اساس گزارش‌های رسمی، حمله جدید علیه سیستم برق ونزوئلا، ۲۵ درصد از خدمات کل این کشور را تحت تاثیر قرار داد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، خورخه مارکِس (Jorge Márquez) وزیر انرژی الکتریکی ونزوئلا این حادثه را «خرابکاری» در سیستم ملی برق (SEN) توصیف و تاکید کرد که نوسانات شدیدی در چندین ایالت و در کاراکاس، پایتخت، به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول بار دیگر ماهیت این حادثه را «حمله تروریستی به سیستم برق کشور» خواند.

مارکِس اگر چه جزئیات خاصی ارائه نکرد اما این اختلال در خدمات برق‌رسانی را «حمله به سیستم انتقال» برق ارزیابی کرد.

تاثیر این حمله بی‌درنگ در پایتخت ونزوئلا احساس شد و سامانه حمل‌ونقل زیرزمینی مجبور شد حدود یک ساعت عملیات خدمات‌دهی خود را متوقف کند. مقام‌های مسئول گزارش دادند که خدمات به تدریج در حال بازیابی است.

در مواجهه با این وضعیت، مارکِس اطمینان داد که شرکت برق دولتی (Corpoelec)، سخت تلاش می‌کند تا خدمات‌رسانی در مناطق آسیب‌دیده به سرعت بازیابی و از سر گرفته شود.

به نوشته این رسانه ونزوئلایی، این رویداد بار دیگر آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حیاتی این کشور را برجسته و پرسش‌ها در مورد اقدامات امنیتی اجرا شده برای محافظت از سیستم ملی برق (SEN) را مطرح می‌کند.

این حمله جدید به مجموعه‌ای از حوادث مشابه اضافه می‌شود که در ماه‌های اخیر سیستم برق ونزوئلا را تحت تاثیر قرار داده است. پیشتر، (۲۷ اوت/ ششم شهریور) دیوسدادو کابِیو (Diosdado Cabello) وزیر کشور ونزوئلا «حمله تروریستی» مخالفان دولت از جناح راست افراطی علیه سیستم برق سراسری و نقص در خدمات برق در چندین منطقه از این کشور را محکوم کرد.

تنها سه روز بعد، (۳۰ اوت/ ۹ شهریور)، مقام‌های ونزوئلا یک خرابکاری جدید و بزرگتر را گزارش کردند. به گفته وزارت ارتباطات این کشور، این حادثه خدمات برق در ۲۴ ایالت از جمله کاراکاس را تحت تاثیر قرار داد.

فِرِدی نانیِس (Freddy Ñáñez) وزیر ارتباطات ونزوئلا گزارش داد که از ساعات اولیه روز، مجموعه تیم شرکت برق دولتی (Corpoelec)، تحت هدایت معاونت خدمات ریاست جمهوری، به شدت در حال تلاش برای معکوس کردن پیامدهای این خرابکاری و بازگرداندن برق در سراسر کشور بودند.

به نوشته تله‌سور، این توالی وقایع، تداوم تهدیدها علیه زیرساخت‌های الکتریکی ونزوئلا و وجود یک الگوی حملات هماهنگ را برجسته می‌کند.

به گزارش ایرنا، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیشتر «جریان‌های فاشیستی» را به حمله به سیستم برق این کشور متهم کرد و از فعالیت «اتاق جنگ» علیه کاراکاس خبر داد که از آمریکا هدایت می‌شود و با یک برنامه‌ریزی استراتژیک به دنبال تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم ونزوئلا است.

پربیننده ترین خبرها