گزارش نیویورک تایمز از استفاده 11 لشکر اسراییل از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی

گزارش نیویورک تایمز از استفاده 11 لشکر اسراییل از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی
چهارشنبه 2 آبان 1403 - 12:07

نیویورک تایمز اعلام کرد که در جنگ غزه، نظامیان و نیز ماموران اطلاعاتی اسرائیلی بر خلاف قوانین بین المللی از اسرای فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش الجزیره نت، تحقیقات از سوی نشریه نیویورک تایمز نشان داد که در جنگ غزه، نظامیان و نیز ماموران اطلاعاتی اسرائیلی با سوء استفاده از اسرای فلسطینی به عنوان سپر انسانی آنها را مجبور می‌کردند تا ماموریت‌های خطرناک شناسایی را انجام دهند تا اشغالگران در معرض خطر در میدان نبرد قرار نگیرند.

این روزنامه آمریکایی افزود که اندازه و گستره این ماموریتها مشخص نیست با این حال بر اساس قوانین بین المللی اقدامی غیرقانونی به شمار می‌رود.

به گفته نیویورک ‌تایمز 11 لشکر نظامی رژیم اسرائیل در 5 شهر محاصره شده در باریکه غزه از این روش استفاده می‌کنند و افسران سرویسهای اطلاعاتی اغلب در آن نقش دارند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سه تن از خبرنگاران دفتر این روزنامه در قدس اشغالی، اسرای فلسطینی مجبور به کاوش، شناسایی و تهیه عکس از برخی مکان‌های غزه شدند که ارتش اسرائیل مشکوک به حضور مجاهدان جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در آنجا، کمین یا تله انفجاری بود. این رویه از ابتدای جنگ در اکتبر سال گذشته به تدریج گسترش یافته است.

برخی روزنامه‌های مشهور از جمله گاردین انگلیس و همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز گزارش‌های مشابهی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ارتش اشغالگر اسرائیل در جنگ از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

ساختمان‌های مینگذاری شده

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که نظامیان صهیونیستی اسرای فلسطینی را وادار به ورود به ساختمان‌های مینگذاری‌شده کردند تا برای یافتن مواد منفجره مخفی و تله‌های انفجاری تلاش کنند. همچنین از آنها خواسته شده است که وسایلی مانند ژنراتورهای برق و مخازن آب واقع در تونل‌ها را که نظامیان اسرائیلی خود از از حضور در آن مکان ها واهمه داشتند، بردارند یا جابه‌جا کنند.

در مصاحبه با خبرنگاران این روزنامه، 7 نظامی اسرائیلی به عنوان شاهد، این اقدام را امری معمول، متداول، ضروری برای سازماندهی حمله، حمایت لجستیکی و افزایش اطلاعات فرماندهان نظامی پیش از حمله جهت برنامه‌ریزی دانستند.

بسیاری از آنها گفتند که افسران سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل اسرای فلسطینی را جهت گرد‌آوری اطلاعات از گردان‌های مقاومت، بین بخش‌های نظامی منتقل می‌کنند.

در همین زمینه خبرگزاری آناتولی تصویر دستگیری یک کودک فلسطینی از سوی نظامیان اسرائیلی و استفاده از او به عنوان سپر انسانی پیش از حمله به شهر الخلیل در 21 اکتبر 2024 را منتشر کرد.

پربیننده ترین خبرها