العالم - افریقا
سازمان یونیسف اعلام کرده است که محرومیت حدود ۳۰ میلیون کودک در خاورمیانه و شمال آفریقا از مدرسه، آنان را در معرض خطر پیامدهای بلندمدت بر یادگیری و رفاهشان قرار داده است.
اهمیت آموزش در شرایط بحران
برای کودکانی که در کشورهای تحت تأثیر درگیریهای طولانیمدت و شرایط اضطراری پیچیده انسانی زندگی میکنند، آموزش باکیفیت و فراگیر نقشی کلیدی دارد. این آموزش، ثبات و ساختار لازم را برای مواجهه با آسیبهای روانی فراهم کرده و مهارتها و دانش ضروری برای بازسازی کشورشان پس از پایان بحران یا فاجعه را به آنها ارائه میدهد.
وضعیت در سودان
بر اساس گزارش یونیسف، حدود ۱۶.۵ میلیون کودک در سودان به دلیل درگیریهای خشونتآمیز از مدرسه بازماندهاند. این تعداد شامل حداقل ۷ میلیون کودکی است که پیش از درگیریهای اخیر نیز از تحصیل محروم بودند. جنگ ویرانگر در سودان باعث تخریب بسیاری از ساختمانهای مدرسه و به خطر افتادن سیستم آموزشی شده است.
وضعیت در غزه
در غزه، ۶۴۵ هزار کودک به دلیل تعطیلی کامل مدارس از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، از تحصیل محروم شدهاند. هرچند مکانهای آموزشی موقتی برای برخی کودکان ایجاد شده، اما به دنبال حملات هوایی رژیم صهیونیستی، دستکم ۸۴ درصد مدارس به بازسازی کامل یا تعمیرات گسترده نیاز دارند. علاوه بر این، بسیاری از کودکان به دلیل آسیبهای جسمی قادر به حضور در کلاسهای درس نیستند.
پیامدهای محرومیت از آموزش
یونیسف هشدار میدهد که قطع دسترسی کودکان به آموزش باعث اضطراب، عدم اطمینان و از دست رفتن فرصتهای یادگیری میشود. بدون آموزش، کودکان در معرض خطر بیشتری برای بهرهکشی، کار اجباری کودکان و سوءاستفادههای مختلف قرار میگیرند. همچنین، هرچه مدت زمان محرومیت از مدرسه طولانیتر شود، احتمال ترک تحصیل دائمی افزایش مییابد.
تهدید برای رشد کودکان خردسال
نبود آموزش برای کودکان کوچکتر میتواند رشد شناختی، اجتماعی و روانی آنان را تهدید کند. هرچند نرخ تکمیل تحصیلات در مقاطع ابتدایی بالا است، اما در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به طور قابلتوجهی کاهش مییابد.
کودکان آسیبپذیر
بر اساس گزارش یونیسف، کودکان مناطق روستایی، فقیرترین کودکان محسوب میشوند و کودکان دارای معلولیت بیش از سایرین از تحصیل محروماند.