به گزارش العالم، یک مطالعه جدید از دانشگاه «دوک» آمریکا نشان می دهد که دلایل اصلی این آلودگی اولیه، به مسائلی چون استخراج لیتیم برای تولید باتریها و مصرف بالای انرژی در فرایند تولید بازمیگردد. این مراحل، که به ویژه در کشورهای استرالیا، شیلی و چین انجام میشود، به طور متوسط حدود ۵۰ درصد از "انتشار کربن" غیر مستقیم در خودروهای برقی در سال اول را تشکیل میدهند.
با این حال، این پژوهش تأکید میکند که پس از گذشت دو سال از استفاده، خودروهای برقی به لحاظ انتشار گازهای گلخانهای عملکرد بهتری دارند. پژوهشگران میگویند که اگر طول عمر متوسط خودروها را حدود ۱۸ سال در نظر بگیریم، خودروهای برقی قادرند انتشار دیاکسیدکربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، بهویژه زمانی که از برق پاک برای شارژ آنها استفاده شود.
در این مطالعه همچنین اشاره شده است که هزینه سالانه آسیبهای زیستمحیطی خودروهای برقی معادل ۶۲۹ دلار است، در حالی که این رقم برای خودروهای بنزینی یا دیزلی به ۱۶۰۵ دلار میرسد.
پژوهشگران نتیجهگیری میکنند که اگرچه خودروهای برقی به هیچ عنوان «کاملاً بدون آلایندگی» نیستند، اما در بلندمدت، به ویژه با در نظر گرفتن چرخه کامل عمر و استفاده از انرژی پاک، نسبت به خودروهای سنتی گزینهای پایدارتر و سازگارتر با محیطزیست محسوب میشوند.