دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید سوخت پاک

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید سوخت پاک
سه شنبه 30 فروردين 1390 - 15:46

پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي به دانش فني توليد دي متيل اتر (سوخت پاک) دست يافته و ابراز اميدواري کردند که ايران بتواند تا سه سال آينده اين سوخت را به دنيا صادر کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، 'غلامرضا جوکار' سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی روز سه شنبه در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ایرنا گفت: 'دی متیل اتر'(DME) سوختی است که می تواند در سطحی وسیع جایگزین گازوئیل شود و ایران اواخر سال گذشته به این دانش فنی دست یافت.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون فقط شرکت 'لورگی' آلمان این دانش فنی را در اختیار داشته است افزود: تلاش دانشمندان ایرانی موجب شد ایران دومین دارنده این دانش فنی در دنیا شود.

 

جوکار در زمینه مزایای این سوخت که از متانول به دست می آید، اظهار داشت:این سوخت با بدن انسان، لایه ازون و محیط زیست کاملا سازگار است، عمر آن در جو زمین یک روز است و از نظر شیمیایی نسبتا بی اثر و غیر خورنده است.

 

سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برخی ویژگی های دیگر این سوخت پاک را انتشار بسیار اندک دوده ، ذرات معلق ، میزان بسیار اندک گوگرد(در حد صفر)، عدد اکتان آن بالاتر از سوخت دیزل و ارزش حرارتی بالا عنوان کرد.

 

 ایران مصرف کننده و صادر کننده سوخت پاک می شود

 

 وی با اشاره به اینکه کشورهای چین و ژاپن قصد دارند به ترتیب تا سال 2020 ، 85 و 100 درصد مصرف گازوئیل خود را با این دی متیل اتر جایگزین کنند تاکید کرد: با تشکیل کارگروه هایی در کشور قرار شده است درکلان شهرها بویژه در تهران چند خودرو از گازوئیل سوز به دی متیل اتر سوز تبدیل شود.

 

جوکار ابراز امیدواری کرد ایران بتواند تا سه سال آینده این سوخت را به دنیا صادر کند.

 

وی از تمایل سه سرمایه گذار داخلی برای طرح( دی متیل اتر) خبر داد و گفت: این سوخت علاوه بر پاک بودن، ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و اگر تا پنج سال آینده روند هدفمند کردن یارانه ها کامل شود در مقایسه با گازوئیل از نظر قیمتی ارزش بسیار بالاتری خواهد داشت.

 

جوکار تاکید کرد: این سوخت یکی از سوخت های آینده سیستم حمل و نقل ایران خواهد بود.

 

وی پیش بینی کرد، پیش از آنکه چین به 100 درصد جایگزینی دی متیل اتر برسد ایران به 50 تا 60 درصد جایگزینی سوخت پاک خواهد رسید.

 

وی با اشاره به اینکه DME یکی از محصولات پایین دستی متانول است و از این فراورده پتروشیمیایی تهیه می شود یادآور شد: ایران روزانه 15 میلیون تن متانول تولید می کند.

 

 ایران و آلمان تنها دارندگان دانش فنی سوخت پاک

 

 جوکار اظهار داشت دانش فنی این پروژه را با شرکت لورگی آلمان آغاز کردیم که البته به واسطه شرایط موجود و تحریم ها و با وجود باز بودن قرار داد با این شرکت آلمانی، آنها به شکل های مختلف از ادامه همکاری با ما سرباز زدند.

 

وی تاکید کرد: اما ما منتظرآنها نشدیم و کار را تمام کردیم و تمام نواقص موجود را از بین بردیم.

 

وی تصریح کرد: برای تهیه این سوخت به دو نوع کاتالیست نیاز داشتیم که پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تلاش های خود آنها را در داخل کشور ساختند و بکار گرفتند.

 

به گفته وی اکنون غیر از شرکت لورگی آلمان که دو پایلوت در چین دارد ایران نیز به دانش فنی این سوخت دست یافته است.

 

سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: استفاده از این سوخت تقریبا به زیر ساخت هایی نیاز دارد که برای تبدیل خودروی بنزین سوز به گاز سوز استفاده شد.

 

به گفته وی برای استفاده از این سوخت فقط سیستم سوخت خودرو تغییر می کند و تحولی در خط تولید خودرو ایجاد نمی شود.

 

جوکار خاطر نشان کرد: در فرایند تولید سوخت پاک مقادیری نیز بنزین با عدد اکتان 105 تولید شده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها