گفتگوی العالم با شهردار سابق بارسلونا در عرشه ناوگان دریایی آزادی+ ویدیو

دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 - 10:04

خبرنگار شبکه العالم در عرشه یکی از کشتی های «ناوگروه آزادی 2» که در حال مهیا شدن برای عزیمت از ترکیه به باریکه غزه برای شکستن محاصره فلسطینیان این منطقه است، با شهردار سابق بارسلونا گفت وگو کرد.

العالم فلسطین اشغالی

خبرنگار شبکه خبری العالم در برنامه "ضیف و حوار" با خانم آدا کولاو، شهردار سابق بارسلونا و یکی از حاضران در ناوگان آزادی، درباره اعزام کشتی ها برای شکستن محاصرغزه در پرتو حملات تجاوزکارانه رژیم اسراییل و سایر جزئیات راه اندازی این ناوگان گفت وگو کرد.

کولاو در مصاحبه با العالم گفت: این افتخار بزرگ را دارم که در ناوگان آزادی شرکت کنم تا از نسل کشی جلوگیری کنیم، بنابراین این اقدام ایده ای از سوی فعالان سراسر جهان برای ایستادن در کنار غزه است.

وی افزود: «ناوگروه آزادی 2» 3 کشتی حامل 1000 فعال مدنی در سراسر جهان است و ما آماده این سفر دریایی و رفتن به غزه به منظور شکستن محاصره، توقف نسل کشی و رساندن مستقیم کمک های بشردوستانه به ساکنان غزه هستیم .

شهردار سابق بارسلونا ادامه داد: همانطور که می دانید، ما در بارسلونا دو سال پیش روابط خود را با "اسرائیل" برای محکوم کردن جنایاتی که انجام می دهد به حالت تعلیق درآوردیم، اما این کافی نیست زیرا نسل کشی هنوز در حال وقوع است، بنابراین می دانیم که باید وارد عمل شویم و تنها صحبت کردن کافی نیست.

کولاو افزود: من به عنوان یک شهروند اروپایی از نقش دولت های اروپا و بیشتر کشورها در نسل کشی و اقدامات ننگ آور و ذلت بار آنها آگاهم. مردم غزه باید بدانند که مردم اروپا ، اسپانیا و میلیون ها نفر دیگر در کنارشان هستند و اینکه دولت های ما، نماینده ما نیستند.

وی افزود: ما هنوز نمی دانیم که حرکت کشتی ها برای این سفر دریایی به سمت غزه چه زمانی آغاز می شود، اما مطمئن هستیم که فشارهای شدیدی از سوی اسرائیل، آلمان و آمریکا وجود دارد که دولت ترکیه را برای توقف ماموریت ما تحت فشار قرار دهد، بنابراین ما تاریخ دقیق آن را نمی دانیم، اما آماده و مصمم هستیم که به غزه برویم و می دانیم که در آنجا خطراتی وجود دارد.

کولاو گفت: بسیاری به ما می گویند که این ماموریت باید متوقف شود، اما ما نمی ترسیم، بلکه نگران ادامه نسل کشی در غزه ایم، بنابراین مصمم به رفتن هستیم.

بنابر این گزارش، ناوگان آزادی در حالی قرار است از ترکیه عازم غزه شود که زمان حرکت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد به ویژه آنکه تجربه ناوگان آزادی در سال 2010 با فاجعه انسانی به علت حمله رژیم صهیونیستی به کشتی «مرمره» و کشته شدن 9 فعال و مجروحیت 26 فعال دیگر، همراه بود و بحران دیپلماتیک میان این رژیم و ترکیه و قطع روابط دیپلماسی را در پی داشت.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی برای حمله به «ناوگروه آزادی 2» که قرار است از ترکیه به سمت غزه برود، خود را آماده می کند.

ناوگان آزادی به تلاش برای دریانوردی از بندر «توزلا» در غرب ترکیه به غزه برای شکستن محاصره اعمال شده از سوی اشغالگران و کمک به ساکنان غزه ادامه می دهد.

بنابر این گزارش، فعالان مدنی که شمار آنها حدود 1000نفر است و از 30 کشور از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلیس، نروژ، آلمان، اسپانیا و مالزی هستند، به دنبال راه اندازی «ناوگروه آزادی 2» برای کمک رسانی به ملت غزه و مصمم به دریانوردی و شکستن محاصره هستند، اما هنوز موعد حرکت آنها مشخص نیست.

پربیننده ترین خبرها