کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تشریح می کند؛

طرح مصر چگونه حمله به رفح را توجیه می کند؟! +فیلم

پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1403 - 14:37

سعد نمر، استاد دانشگاه علوم سیاسی در دانشگاه برزیت و پژوهشگر مسائل اسرائیلی گفت که طرح پیشنهادی مصر در "اسرائیل" تهیه و تدوین شده است، این طرح به عنوان یک دستاورد بزرگ تبلیغ می شود در حالی که تکرار همان طرح قبلی و دربردارنده خواسته های رژیم صهیونیستی است.

العالم - فلسطین اشغالی

سعد نمر در گفتگو با برنامه "مع الحدث" شبکه خبری العالم گفت "طرح پیشنهادی مصر" در سفر هیأت مصری به تل آویو و در "اسرائیل" تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: با مطالعه طرح مصر دیدیم که این طرح در واقع تکرار همان طرح سابق است که مقاومت آن را رد کرده است.

وی تصریح کرد که در این طرح هیچ اشاره به مسأله بازگشت آوارگان به شمال غزه و خروج کامل ارتش رژیم اشغالگر و آتش بس به طور مطلق نشده است؛ حال آنکه مقاومت پیشتر با اعلام اینکه طرح آرامش 42 روزه را می پذیرد مشروط بر اینکه موضوع پایبندی به آتش بس در مرحله دوم (مذاکرات) مورد مناقشه قرار بگیرد، انعطاف بسیار زیادی نشان داده است.

وی گفت: مقاومت تا این حد از مواضع خود عقب نشینی کرد و انعطاف نشان داد اما در مقابل در طرح مصر هیچ تضمینی برای عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی در نظر گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد که بازگشت آوارگان از طریق محور نتساریمو خیابان الرشید و صلاح الدین صورت خواهد گرفت که همه اینها در اشغالگر ارتش رژیم صهیونیستی هستند لذا آوارگان باید از پست های ایست و بازرسی رژیم صهیونیستی عبور کنند و این رژیم تصمیم می گیرد که چه کسانی می توانند وارد شوند و چه کسانی نباید وارد شوند.

این کارشناس خاطرنشان کرد که آمریکا می خواهد این معامله به سرانجام برسد اما می خواهد آن را بر مقاومت فلسطین تحمیل کند و چنانچه شکست بخورد، مقاومت را مسئول این شکست قلمداد خواهد کرد. این در حالی است که نتانیاهو اصلا امضای چنین معامله ای را نمی خواهد به همین دلیل شروط و موانع را مطرح کرده است که می داند مقاومت آنها را قبول نخواهد کرد.

وی گفت: بایدن با امیر قطر و سیسی، رئیس جمهور مصر در تماس است آنهم به برای به نتیجه رساندن مذاکرات بلکه برای اعمال فشار بر مقاومت فلسطین برای پذیرش شروط (نتانیاهو).

این کارشناس تصریح کرد که این افراد تلاش می کنند این طرح را دستاوردی بزرگ و یک امتیاز قابل توجه (به مقاومت) نشان دهند در حالی که در واقع تکرار همان طرح و خواسته های رژیم صهیونیستی و صرفا بازی با کلمات است.

وی تأکید کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی محافل دیگر می کوشند این طرح را آخرین فرصت برای همه طرف ها قلمداد کند و اگر حماس آن را رد کند – که قطعا چنین اتفاقی خواهد افتاد – آن وقت توجیه های لازم را حداقل از دید آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح به دست خواهند آورد.

پربیننده ترین خبرها