هشدار سخنگوی آنروا در باره فاجعه انسانی حمله به رفح در گفتگو العالم

پنج‌شنبه 26 بهمن 1402 - 15:19

سخنگوی آنروا با اشاره به این که بیش از 50 درصد از جمعیت باریکه غزه در رفح حضور دارند، در باره هر گونه تشدید حملات به این منطقه هشدار داد.

العالم _ فلسطین

کاظم ابو خلف سخنگوی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، در گفت و گو با شبکه خبری العالم با اشاره به اینکه تلاش ها برای تعلیق حمایت مالی از آنروا اقدام جدیدی نیست هرچند اخیرا شدت گرفته است، اظهار داشت: این اقدام باعث افزایش درد و رنج ساکنان غزه می شود و مغایر اراده بین المللی است که آنروا را مهم ترین نهاد سازمان ملل متحد در خدمت رسانی به آوارگان فلسطینی و حتی آن را عامل ثبات در منطقه می داند.

سخنگوی آنروا خاطرنشان کرد: در حالی که صحبت هایی درمورد مرحله پس از جنگ در غزه مطرح می شود، آنروا مهم ترین ابزار جامعه بین المللی برای مرحله پس از جنگ و جستجوی راه حلی جامع و عادلانه است که مورد قبول طرفین باشد.

کاهش بیش از 5 برابری کمک های انسانی به فلسطینیان غزه

کاظم ابوخلف گفت: ما در آنروا تحت فشار زیادی هستیم و به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه، کار ما محدود شده است و کمک هایی که ارایه می کنیم، بر اساس آن چیزی است که از گذرگاه ها وارد می شود و این گذرگاه‌ها جایی هستند که کمک‌ها تحت بازرسی های متعدد قرار می گیرند و به طور متوسط ​​فقط 89 کامیون در روز وارد می‌شود، در مقایسه با 500 کامیون در روز که قبل از 7 اکتبر (عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ غزه) و قبل از این همه ویرانی، وارد نوار غزه می شد.

برخی از خانواده های فلسطینی براثر حملات رژیم صهیونیستی تا 8 بار آواره و جابجا شده اند

سخنگوی آنروا افزود: مردم از یک مرحله آوارگی به مرحله دیگری می روند و برخی از خانواده ها پنج تا هشت بار آواره شده اند، همچنین با نزدیک شدن به عملیات نظامی در رفح، جابجایی معکوس رخ می دهد، زیرا اکنون برخی از مردم به سمت دیرالبلح و نصیرات می روند... مردم غزه دائماً در رنج هستند و رنج آنها گسترش می یابد.
فاجعه انسانی در صورت حمله زمینی به رفح/ 50 درصد جمعیت باریکه غزه در رفتح هستند

وی تاکید کرد: حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح، فاجعه ای بزرگ خواهد بود، زیرا مساحت رفح و اطراف آن از 60 یا 65 کیلومتر مربع فراتر نمی رود، در حالی که بیش از یک میلیون و 300 هزار فلسطینی در آن ساکن هستند، یعنی بیش از 50 درصد از جمعیت باریکه غزه در رفح حضور دارند و در صورت تشدید عملیات نظامی در رفح، آنان جایی برای رفتن ندارند زیرا برای مثال نزدیک ترین شهر به رفح، خان یونس است که در شمال قرار دارد، جایی که عملیات نظامی اسراییل در آن همچنان ادامه دارد.

کاظم ابو خلف با تاکید بر اینکه اگر عملیات نظامی بزرگی در رفح انجام شود، تعداد بسیار زیادی تلفات غیرنظامی ثبت می‌شود، افزود: به همین دلیل مشخص است که چرا این همه تماس‌ و تلاش از سراسر جهان در جریان است که از طرف اسرائیلی می‌خواهند در رفح اقدام نظامی انجام ندهد، زیرا اگر جنگ به رفح کشیده شود، خون های بیشتری ریخته خواهد شد.

سخنگوی آنروا تصمیم شماری از کشورهای کمک کننده برای تعلیق کمک های مالی به این آژانس را بسیار عجولانه و فاقد آینده نگری خواند و آن را مانند ضربه ای مهلک به فلسطینیان غزه توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه این آژانس در سال 2023، 800 و 40 میلیون دلار از این کشورها برای کمک رسانی به فلسطینیان دریافت کرده است، هشدار داد: نقدینگی موجود این آژانس فقط تا پایان ماه جاری یا هفته اول یا دوم ماه آینده کافی است و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، سناریوی وحشتناک رقم خواهد خورود و ممکن است عملیات خود را نه تنها در نوار غزه، بلکه در هر پنج منطقه عملیاتی در فلسطین متوقف کنیم که این مساله عامل مهم بر هم خوردن ثبات در خاورمیانه را منجر خواهد شد.

سخنگوی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی گفت: ما از این کشورها می خواهیم که تصمیم خود را لغو کنند و منتظر نتیجه تحقیقات درباره ادعاهای اسرائیل باشند. هنوز مدارکی ارائه نشده و حتی طرف اسرائیلی نیز به صورت رسمی مدرکی ارائه نکرده است، بلکه در یکی از دیدارهای ما با طرف اسرائیلی اطلاعاتی در این مورد نقل شده است، اما برخی کشورها به سرعت این کمک مالی را متوقف کردند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشورهایی بودند که از آمریکا و دیگران الگو نگرفتند و به حمایت خود ادامه دادند از جمله بلژیک، اسپانیا، نروژ و ایرلند و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس. همچنان تلاش های دیپلماتیک اردن، فلسطین و همچنین آژانس امداد سازمان ملل ادامه دارد که این کشورها در تصمیم خود تجدید نظر کنند و به حمایت از آنروا ادامه دهند به خصوص که نیاز به آن به ویژه در نوار غزه بیشتر شده است.

کاظم ابوخلف تصریح کرد: فلج کردن آنروا به معنای فلج کردن تمام کارهای بشردوستانه در نوار غزه است، زیرا سایر نهادها در نوار غزه نیز برای کار خود به ما وابسته هستند... ما آژانسی هستیم که امکان دریافت کمک ها را داریم زیرا بزرگ ترین نهاد هستیم و از نظر لجستیک می توانیم این کار را انجام دهیم.

وی در پایان گفت: فلج کردن سازمان آنروا، راهی برای دور زدن فشارها به طرف اسرائیلی در خصوص افزایش کمک‌ها است، گویی از یک طرف کمک‌ها را کمی افزایش می‌دهند، اما توانایی توزیع آن را از بین می برند.

پربیننده ترین خبرها