حماس؛ ارتش سایه‌ها

حماس؛ ارتش سایه‌ها
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 - 18:16

بازگشت رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به شمال باریکه غزه نشان‌دهنده ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی و عمل کردن این جنبش نظیر یک ارتش در سایه است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، ارتش رژیم اسرائیل یک ماه پیش اعلام کرد که رزمندگان جنبش حماس را در یک سوم شمالی باریکه غزه از بین برده است در حالی‌که این رزمندگان بار دیگر در این منطقه ظاهر شده‌ و درحال نبرد با اشغالگران هستند. این امر نشان می‌دهد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ارتش او در رسیدن به هدف اصلی جنگ یعنی از بین بردن این جنبش ناکام شده و شکست خورده‌اند.

در همین ارتباط، روزنامه فرانسوی "لوپاریزین" در گزارشی نوشت: درحالی که همه نگاه‌ها به منطقه رفح در جنوب منطقه نوار غزه دوخته شده است، نبرد در سایر نواحی این منطقه شدت گرفته است.

این روزنامه به نقل از "میشل گویا" سرهنگ بازنشسته ارتش فرانسه درباره علت وضعیت کنونی منطقه باریکه غزه و ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در از بین بردن حماس نوشت: 20 سال است که دکترین اسرائیل بر درگیر نشدن در جنگ‌های زمینی استوار است. منطقه نوار غزه در واقع تحت کنترل ارتش اسرائیل نیست و حماس در آنجا از آزادی تردد و جابجایی برخوردار است.

به نوشته لوپاریزین، "گیوم انسیل" افسر سابق ارتش فرانسه گفت که اگرچه ارتش رژیم اسرائیل زیرساخت‌های ظاهری حماس را نابود کرده، اما این جنبش دارای ارتشی در سایه است که اعضای آن در تونل‌ها حرکت می‌کنند و مخفیگاه دارند و نمی‌توان آنها را تشخیص داد، زیرا آنها یونیفورم نظامی نمی‌پوشند بلکه در لباس عادی در زمان‌هایی خاص سلاح حمل می‌کنند و تانک، گردان و مقر ندارند.

روزنامه لوپاریزین با طرح این پرسش که "آیا از بین بردن حماس بویژه با توجه به مصمم بودن آن برای ادامه بقا اصلا امکان‌پذیر است؟!"، افزود: اعضای حماس از عشایر باریکه غزه تشکیل شده‌اند و این جنبش حتی با از دست دادن هزاران نیروی خود، می‌تواند خیلی سریع عضوگیری کند. از بین بردن یک ساختار سیاسی و نظامی امکان‌پذیر است اما از بین بردن یک ایدئولوژی بسیار سخت و دشوار است.

پربیننده ترین خبرها