کارشناس عراقی: ترکیه به دنبال تجزیه عراق است

کارشناس عراقی: ترکیه به دنبال تجزیه عراق است
پنج‌شنبه 14 دی 1391 - 19:48

بغداد(العالم)- كارشناس عراقي درباره ورود طرف هاي خارجي بويژه تركيه به بحران الانبار به منظور فتنه انگیزی و تجزیه این کشور هشدار داد.

"واثق الهاشمي" رئيس گروه مطالعات راهبردي در عراق، روز پنجشنبه در گفت وگو با شبكه العالم، آغاز فعاليت انتخاباتي تشكل هاي سياسي عراق را زود هنگام دانست و گفت: اين تشكل ها وعده هاي جذاب و دور از واقعيتي  به مردم دادند كه نتيجه اي جز بحران آفريني نداشت؛ به همين علت اينك براي سرپوش گذاشتن بر اين مسئله به ايجاد تنش هاي فرقه اي و قومي در مناطق مختلف عراق متوسل شده اند.
وي افزود: البته طرف هاي خارجي نيز در صدد دامن زدن به وضعيت موجود و ايجاد جنگ طايفه اي در عراق هستند.
استان الانبار عراق از 21 دسامبر گذشته به دنبال بازداشت محافظان "رافع العيساوي" وزير دارايي عراق، شاهد برگزاي تظاهرات. تظاهر كنندگان علاوه بر مسدود كردن راه ارتباطي عراق با سوريه و اردن، پرچم گروه هاي مسلح در سوريه، تصاويري از رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و پرچم رژيم سابق عراق را با خود حمل مي كنند.
این كارشناس عراقي هشدار داد: طرف هاي خارجي با برنامه هاي از پيش تعيين شده وارد بحران الانبار شده اند، و در تلاشند اين بحران را گسترش دهند تا به تجزيه عراق يا بروز جنگ فرقه اي در اين كشور منجر شود.
الهاشمي بروز جنگ فرقه اي را خطرناك تر از رويدادهاي سوريه دانست و گفت: برخي طرف ها امروز عراق را تحت  فشار قرار داده اند تا موضع بي طرفي در قبال سوريه اتخاذ كند.
اين كارشناس عراقي با اشاره به اين كه "رجب طيب اردوغان"، نخست وزير تركيه، عراق را استاني تركي مي داند، گفت: وزير خارجه تركيه نيز بدون اطلاع دولت بغداد به شهر كركوك سفر و حاكميت عراق را نقض كرد؛ اين درحالي است كه اين مسئله در سراسر دنيا مردود است.
وي افزود: تنها چند ساعت پس از آغاز تظاهرات در الانبار، اردوغان، لب به سخن گشود و از حقوق بشر سخن به ميان آورد، درحالي كه تركيه از مشكلات متعدد مربوط به حقوق بشر و نقض حقوق اقليت ها از جمله كردها رنج مي برد.
"نوري مالكي" نخست وزير عراق دوشنبه گذشته، اقدام تحصن كنندگان در الانبار را غير قانوني دانست و گفت: مسئله بازداشت محافظان العيساوي پايان يافته است، و دولت عراق تمايل دارد اين قبيل مسائل را به صورت مسالمت آميز حل و فصل كند.
MKH-2-21:50
 

پربیننده ترین خبرها