سفر الابراهیمی به دمشق و ناکامی مخالفان

سفر الابراهیمی به دمشق و ناکامی مخالفان
جمعه 15 دی 1391 - 19:32

برخي منابع جناح مخالفان سوري كه اطلاعات گسترده‌اي درباره سفر اخير اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه به دمشق دارند، گفتند كه رهبران سوري اخضر ابراهيمي را تنها بعد از توافق درباره معنا و مفهوم مرحله انتقالي در طرح ژنو و تفسير وي درباره آن به حضور پذيرفته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، به نقل از المنار لبنان؛ براساس تفسير ابراهيمي در دمشق، معنا و مفهوم طرح ژنو اين است كه دولتي جديد با اختيارات گسترده تشكيل شود و ارتش، امنيت و سياست خارجي در حيطه اختيارات رئيس جمهور باقي بماند و اين تفسير روشن نيز مطرح شد كه بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در پست خود تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري آينده باقي مي‌ماند و در اين انتخابات نيز حق نامزد شدن را خواهد داشت. اما اختلاف درباره وضعيت گروه اخوان المسلمون سوريه بين دوطرف باقي ماند زيرا الابراهيمي بر ضرورت حضور گروه اخوان المسلمون در دولت و تصدي وزارتخانه‌هاي كليدي تاكيد دارد درحالي كه دمشق هرگونه مشاركت اين گروه را نمي‌پذيرد و به نظر مي‌رسد كه يك جريان در درون نظام سوريه خواهان وضع شروط زيادي براي گروه اخوان در صورت تصدي وزارتخانه هاي كليدي است.
بر اساس این گزارش؛ طرح انتقالي ابراهيمي به انتخاب نخست وزيري از جناح مخالف اشاره دارد كه از اسامي مطرح در اين زمينه هيثم مناع از مسئولان ارشد هيئت هماهنگي ملي سوريه است اما برخي جريان‌ها در مجموعه گروه‌هاي مسلح و مورد حمايت مالي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس با انتخاب وي مخالفت شديد كرده بودند.
اسامي ديگري نيز براساس راهكار موسوم به "اوت سايدر" مطرح است يعني افرادي كه از گرفتن مواضعي كه حساسيت هر يك از طرف‌ها را برمي‌انگيزد خودداري كرده‌اند و همين امر باعث شده است كه در جناح مخالفان داخلي و خارجي مورد قبول واقع شوند و اگر نخست وزير از اين گروه باشد؛ پست معاون نخست وزير به چهار شخصيت واگذار خواهد شد كه نماينده مخالفان داخلي و مخالفان خارجي و نهاد نظامي و جريان‌هاي سياسي شركت كننده در دولت كنوني خواهند بود.
حماده در ادامه گزارش خود می‌نویسد: در حالي كه گروه "ائتلاف" درباره اسم يك نفر توافق نكرده‌اند؛ چه برسد به طرح كاري، سفير آمريكا در يك كشور عربي مجاور سوريه، درخواست روبرت فورد مسئول پرونده سوريه در وزارت خارجه آمريكا را براي چندمين بار به معاذ الخطيب منتقل مي‌كند و از وي مي‌خواهد كه به مسكو و بغداد سفر كند و حتي به با صراحت دردناكي مي‌گويد كه ديپلماسي خارجي ائتلاف بسيار شكست خورده است و متكي بر حمايت ديگران از شما و نه ابتكار عمل‌هاي شما است و در نزد شما يك شخصيت واحد كه در روابط بين‌المللي موفق عمل كند، نيست و نتوانسته‌ايد يك كشور را به غير از آنچه ما در سيني طلا به شما تقديم كرده‌ايم، به خود جذب كنيد. مواضع شما قانع كننده نيست و نمي توان از طريق گدايي كردن كمك‌هاي مالي يك ساختار سياسي قوي ساخت.
معاذ الخطیب نیز در پاسخ به این انتقادات گزنده اينگونه پاسخ داده بود كه اين سياست ما را در بين مردم سوريه به يك مهره سوخته تبديل خواهد كرد زيرا ما را تخطئه مي‌كند و به نفع هيئت هماهنگي ملي است كه هيئتي را قبل از ما به مسكو فرستاد. وي افزود: ما نياز به كمك‌هاي زيادي داريم تا مردم را جذب كنيم و در آن صورت مي‌توانيم از نظر سياسي با آزادي بيشتري عمل كنيم و امروز وضع ما بويژه درقبال مجاهدان بسيار دشوار است.
سازمان اطلاعات فرانسه: ماموريت ابراهيمي شكست خورده است
در همين راستا، هفته نامه فرانسوي لوكانارد انشينيه نزديك به نهادهاي اطلاعاتي فرانسه نوشت: پاريس، لندن و واشنگتن در آغاز بحران سوريه ميزان خطر گروه‌هاي تندرو را ارزيابي نكرده بودند و آلن ژوپيه يكي از دستياران وزير خارجه سابق فرانسه با ارسال يادداشتي تعداد اشتباهات مسئولان فرانسوي و همچنين اشتباهات كشورهاي غربي را برشمرده بود.
برداشت اينكه نظام بشار اسد به سرعت در مقابل شورشيان سقوط خواهد كرد و رهبران شورشي دموكراتيك و لائيك خواهند بود از جمله اين برداشت‌هاي اشتباه بود و همچنين از ديگر اشتباهات بي‌توجهي به حجم منطقه‌اي هرگونه برخورد بين اهل تسنن و تشيع و تاثيرات آتن بر لبنان و اردن و عراق بود.
اين هفته نامه فرانسوي به نقل از يك ديپلمات فرانسوي نوشت: در ظاهر همگان تماس‌هاي اخضر ابراهيمي را تاييد مي‌كنند و ما در واقع عجله‌اي نداريم.
درجاي ديگري به نقل از يك مسئول نظامي در فرماندهي ستاد ارتش فرانسه ذكر مي‌كند كه اين جنگ داخلي براي ما و همه كساني كه بدنبال تضعيف كردن ايران هستند و مي‌خواهند ببيند كه اين كشور هم‌پيمان خود يعني بشار اسد را از دست مي‌دهد، يك رويداد غير منتظره الهي بود؛ لذا براي رسيدن به اين هدف كه هيچ گونه جاي بحث و جدلي در آن نيست بايد جنگ نيز چندين هفته يا ماه ادامه يابد؛ حال هر اندازه مي‌خواهد شامل خطر عملي اسلامگرايان باشد.
 

پربیننده ترین خبرها