پشت پرده اهداف مداخله خارجي در عراق

پشت پرده اهداف مداخله خارجي در عراق
پنج‌شنبه 28 دی 1391 - 19:29

بيروت(العالم)- نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي گفت : هدف از مداخله و فتنه گري خارجي، ايجاد بي ثباتي در عراق و منحرف كردن بغداد از سياست خويشتنداري و بي طرفي در منازعات منطقه است.

" ابوميثم الجواهري " روز پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به  اینکه تظاهرات اعتراض آميز و انفجارها از سوي طرفهاي خارجي و براي شعله ور كردن آتش فتنه صورت مي گيرد ، افزود : متاسفانه از تظاهرات كنوني در عراق براي تحقق منافع منطقه اي و محور اسراييلي، سعودي و قطري استفاده مي شود.
وي اظهار داشت: اگر عراق موضعي غير از موضع كنوني در قبال سوريه داشت،  به طور حتم اوضاع تغيير می کرد.
الجواهري ادامه داد: این سادگی است که فكر كنيم رويدادهاي عراق فقط مرتبط با مسائل داخلي است؛ چون منطقه در آتش پرونده هاي سوريه، لبنان، مصر و ليبي در حال اشتعال است.
وي با تاکید براینکه عراق مي كوشد در منازعات منطقه اي شركت نكند؛ اما طرف درگير به دنبال آن است که  بغداد را به سوي خود متمايل كند ، یادآور شد : در تظاهرات استان الانبار خواسته هايي بسيار ساده مطرح شد كه بااعزام يك هيات از طرف نخست وزير قابل حل بود؛ اما پس از آن خواسته هايي غير ممكن مانند لغو قانون بازخواست و عدالت كه مبتني بر قانون اساسي است، مطرح شد كه نشان مي دهد هدف از طرح آن بحران سازي در كشور است. 
وي خاطر نشان كرد: اگر تحريك و فتنه گري خارجي نبود اختلافات داخلي به اين سطح نمي رسيد و مي شد آن را كاهش داد.
از زمان دستگيري 10 تن از محافظان شخصي رافع العيساوي وزیر دارایی و از سران حزب ایاد علاوی (حزب العراقیه)، تظاهرات و تجمع‌های مشکوکی در بعضی از مناطق با حمايت برخي كشورهاي منطقه و عليه دولت نوري مالكي نخست وزير عراق، برگزار شده است.
شرکت کنندگان در این تجمع ها، با حمل پرچم دوران بعث و تصاویر اردوغان و  طارق الهاشمی، خواسته های مختلفی از جمله لغو قانون ریشه کنی حزب منحل بعث را مطرح می کنند.
مردم استانهای مختلف عراق نیز طی روزهای اخیر در واکنش به این اقدامات مشکوک با برگزاری تظاهرات، حمایت خود را از دولت اعلام کرده، و خواستار جلوگیری از بازگشت عناصر وابسته به حزب منحل شده بعث به قدرت شدند.
fz-17-21:46
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها