ائتلاف مالكي تركيه را به دخالت در عراق متهم كرد

ائتلاف مالكي تركيه را به دخالت در عراق متهم كرد
پنج‌شنبه 19 ارديبهشت 1392 - 17:44

العالم - عضو ائتلاف دولت قانون كه نوري مالكي، نخست وزير عراق، رهبري آن را برعهده دارد، اقدام تركيه در پناه دادن به طارق الهاشمي ـ متهم به ارتكاب عمليات تروريستي در عراق ـ را دخالت آشكار آنكارا در امور داخلي اين كشور دانست.

"حسن عاشور" روز پنجشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: طارق هاشمي در دادگاه هاي عراق به جرم ارتكاب جنايات تروريستي تحت پيگرد است و اقدام تركيه در پناه دادن به اين مجرم كه جرمش در دادگاه مسجل شده ، دخالتي آشكار در امور داخلي عراق به شمار مي آید.
وي با اشاره به برخي تجمع ها و تظاهرات مشكوك اخير در عراق تاكيد كرد: عشاير عرب در الانبار و موصل، توطئه آمريكا و رژيم صهيونيستي براي تقسيم عراق را خنثي كردند.
عضو ائتلاف دولت قانون، با اشاره به اینکه آن چه در عراق مي گذرد بخشي از نقشه براي همه منطقه است ، گفت: مساله جنگ طائفي، سرپوشي بر جنگي ديگر است كه ميان صهيونيسم ستيزان و استعمارستيزان با رژيم صهيونيستي و آمريكا در جريان است.
وي وقايع اخير در الحويجه يا الانبار را نشانه اي دانست كه ثابت مي كند گروه هايي تندرو در عراق فعاليت مي كنند كه آشكارا از قطر و تركيه حمايت مالي مي شوند.
عضو ائتلاف مالكي افزود: عشاير عرب در الانبار و موصل پس از آن كه متوجه اين مساله شدند، توطئه آمريكا و رژيم صهيونيستي را در اين زمينه خنثي كردند.
عاشور درباره برخي تلاش ها براي انتقال تظاهرات به بغداد پايتخت عراق گفت: اين كار، پيش از اين نيز صورت گرفت؛ اما با شكست مواجه شد زيرا خواسته هاي تظاهر كنندگان به اطلاع دولت رسيد و دولت كميته هايي در اين زمينه تشكيل داد و در اين خصوص با تظاهر كنندگان مذاكره كرد.
وي تصريح كرد كه پس از تشكيل اين كميته، اكثر تظاهر كنندگان اذعان كردند دولت بخش اعظم مطالباتشان را پذيرفته است؛ اما بخشي از خواسته ها نيز باقي ماندند كه اجرايي شدن آن ها نيازمند به اصلاحاتي در قانون اساسي يا تصويب قوانيني در مجلس است و دولت آن چه را كه به عهده داشت، تا حد زيادي عملي كرد.

عاشور افزود: سخن از انتقال تظاهرات در شرايط كنوني به بغداد نشان دهنده وجود برخي برنامه هايي است كه خارجي ها براي طرف هاي داخلي تعيين كرده اند، آن ها انتظار دارند كه به عنوان مثال مردم الاعظميه بغداد تظاهرات كنند اين در حالي است كه مردم الاعظميه بارها تاكيد كرده اند كه از آزادي، نظم، قانونمندي و برچيده شدن هرج و مرج در اين منطقه بسيار راضي و خرسند هستند.
عضو ائتلاف مالكي خاطر نشان كرد: عراق، كشور مهمي است كه از آن انتظار مي رود هم در سطح منطقه اي و هم در سطح جهاني نقشي محوري ايفا كند. ملت عراق نيز كاملا از طائفي گري و اختلاف ميان شيعه و سني به دور است.

-05-20-42
26

پربیننده ترین خبرها