ارتش ترکیه برای عقب‌نشینی کردها به خواب می‌رود!

ارتش ترکیه برای عقب‌نشینی کردها به خواب می‌رود!
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 21:17

مهمترین مفاد محرمانه توافقنامه حزب كارگران كردستان تركيه و دولت تركيه با الهام از توافقنامه بين سليمان قانوني و وزير اعظم ابراهیم پاشا.

يك شخصيت كرد بارز مقيم غرب در اظهارنظر خود درخصوص آغاز عقب نشيني جنگجويان حزب كارگران كردستان تركيه به سمت شمال عراق گفت اين يك توافقنامه امنيتي محض است كه بين عبدالله اوجالان حاضر در زندان اميرالاي تركيه و سازمان اطلاعات تركيه بسته شد و اين توافقنامه امنيتي حاوي هیچ گونه جزئيات يا مهلت هاي معين يا نقشه كاري براي حل مسئله كردها در تركيه نيست و درنتيجه آنچه در جريان است شكستي بزرگ از همه نظر براي مسئله كردها در تركيه است زيرا جنگجويان كرد از تركيه به يك كشور ديگر عقب نشيني خواهند كرد و اين در زماني است كه متغييرات منطقه‌اي و بين‌المللي در راستاي منافع كردها در كل منطقه است.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی صدها تن از جنگجویان حزب کارگران کرد ترکیه  اعلام کرده‌اند که عقب‌نشینی از مواضع خود در شرق ترکیه را به سمت مناطق جنوبی شروع کرده‌اند، این سوال وجود دارد که ارتش ترکیه در این میان چه می‌کند.
نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارش هفتگی خود در پایگاه خبری شبکه المنار به این موضوع پرداخته است.
در این گزارش آمده است: عبدالله اوجالان توافقنامه‌اي مبهم را با دستگاه اطلاعاتي تركيه منعقد مي‌كند و هرچه عملا صورت مي‌گيرد همان چيزي است كه ترك‌ها از چندين سال پيش مطرح كرده‌اند و چيز جديدي نيست.
اين شخصيت كرد افزود: ترك‌ها هيچ گونه امتياز قابل ذكري را به كردها درخصوص اين پرونده نداده‌اند و حتي ارتش تركيه به طور قاطع نپذيرفته است كه از عقيده‌اش مبني بر اينكه حزب كارگران كردستان تركيه يك حزب تروريستي و دشمن كشور تركيه است و بايد هرجا به آن ضربه زد، دست بكشد. اين مانع بزرگي براي بستن نهايي قرارداد بود چرا كه عقب نشيني كردهای حزب كارگران كردستان تركيه زير آتش ارتش تركيه خواهد بود كه سربازانش - براساس التزام به اين عقيده نظامي ارتش- به سمت جنگجويان كرد عقب نشيني كرده، تيراندازي خواهند كرد.
وي تصريح كرد: در راستاي برداشتن اين منابع بزرگ، يك حيله‌گري با استناد به توافقنامه‌اي صورت گرفت كه سليمان قانوني سلطان عثماني با ابراهيم پاشا وزير اعظم خودش در قرن شانزدهم ميلادي منعقد كرد.
اين شخصيت كرد بارز داستان اين توافقنامه را اينگونه نقل مي كند كه سلطان سليمان قانوني در كودكي دوستي داشت كه اكثر اوقات خودش را با وي مي ‌ذراند و بعدها اين دوست؛ صدراعظم ابراهيم پاشا شد و سليمان به دوست خود متعهد شده بود كه هرگز وي را به قتل نخواهد رساند و عملاً ابراهيم پاشا پست صدراعظمي را براي مدتهاي طولاني در راستاي خدمت به سليمان قانوني عهده‌دار شد اما مشكلات حكومت‌داري و ترفندهاي آن باعث شد كه سلطان وادار به قتل وزير اول خودش شود اما وعده‌اي كه سليمان به ابراهيم در دوران كودكي داده بود وي را اذيت مي‌كرد كه از يك مفتی دربار خود در اين زمينه استفتا كرد و اين شيخ به وي گفت كه بخوابد يعني قتل ابراهيم پاشا وقتي انجام شود كه سلطان غرق در خواب باشد و اين امر صورت گرفت و سلطان سليمان از اين پيمان خود مبرا شد.
سازمان اطلاعات تركيه از اين داستان براي مخالفت ارتش تركيه در خصوص دست كشيدن از عقيده خود مبني بر اينكه حزب كارگران كردستان تركيه دشمني است كه بايد آن را از بين برد، الهام گرفت و مهمترين مفاد محرمانه توافقنامه بين اوجالان و دستگاه اطلاعاتي تركيه بر اين نكته تاكيد كرد كه جنگجويان كرد وقتي كه ارتش تركيه در خواب است – یعنی شبانه - عقب نشيني كنند يا زماني كه افسران ارتش تركيه به سربازان خود دستور مي‌دهند كه هر روز طي يك فاصله زماني به مدت يك ماه كامل نبايد هرگونه اقدامي نظامي انجام دهند، عقب نشيني صورت گيرد و اين مدت چهار ساعت در روز از ساعت سه تا هفت صبح تعيين شد كه در جريان آن جنگجويان كرد روزانه به مدت يك ماه عقب نشيني كنند و ارتش تركيه بعد از پايان عقب نشيني حزب كارگران كردستان تركيه به شمال عراق؛ در اين مدت زماني روزانه بيدار شود.

*منفعت شخصي بارزاني در اجراي اين عقب نشيني
در 16 دسامبر سال 2011 ميلادي يعني تقريبا يك سال و نيم پيش پايگاه شبکه المنار پيش از ديگران از طرح تركيه با هماهنگي مسعود بارزاني براي عقب نشيني جنگجويان كارگران كردستان از تركيه به شمال عراق خبر داد و آن زمان به مفادي كه در توافقنامه تقريباً دو ماه پيش بين حزب كارگران كردستان و تركيه مطرح شد، اشاره كرديم.
اين توافقنامه در زمان مهمي براي شخص مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق صورت گرفت كه اين توافقنامه را مسئله مرگ و زندگي براي خود و رهبري‌اش بين كردها به علت نزديك بودن پايان دومين دوره رياست خود بر منطقه در سپتامبر آينده و قانوني نبودن نامزد شدن براي سومين دوره متوالي مي‌داند.
منابع كرد گفتند كه مسعود بارزاني مي‌خواهد با نهايي كردن اين توافقنامه از حمايت تركيه و آمريكا در تلاشش براي باقي ماندن در رياست منطقه كردستان عراق برخوردار شود و قانون اساسي را با اين گفته‌اش كه دوره اول پنج ساله‌اش به حساب نمي‌آيد - زيرا قانون اساسي در دور دوم رياست وي تعديل شده و دوره رياست بر اين منطقه يك دوره چهار ساله شده است - كه فراتر از دو دوره پشت سرهم نمي‌تواند فردي تصدي آن را داشته باشد، دور بزند.
اين امر اعتراض شديد و مهمي را در منطقه كردستان عراق بويژه از طرف مرد قدرتمند شهر سليمانيه يعني نوشيروان مصطفي رئيس حزب تغيير جدا شده از جلال طالباني ايجاد خواهد كرد و نوشيروان با تمديد دوره رياست مسعود بارزاني به خاطر مغايريت آن با قانون اساسي مخالف است و اين امر بارزاني را نگران كرده است كه مي‌خواهد از ترك‌ها براي تمديد دوره خودش كمك بگيرد.
منابع كرد در همین رابطه گفتند: بارزاني به ديگران گفته است كه اگر تمديد دوره رياست من بر منطقه كردستان را قبول نكنید، هر كسي پي كار خودش خواهد رفت.
اين منابع در پايان تاکید کردند كه ممكن است سپتامبر آينده براي كردها با شكست همراه باشد و چه بسا تجربه خودمختاري منطقه كردستان عراق به علت اختلافات داخلي با ويراني همراه شود و از پارادوكس‌هاي روزگار اين است كه سرنوشت منطقه كردستان عراق و سرنوشت حاكم آن بدست تركيه‌اي خواهد بود كه کوچک‌ترین حقوق کردها کردها را به رسمیت نمی‌شناسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها