چه کسانی پشت پرده خشونتها در عراق هستند

چه کسانی پشت پرده خشونتها در عراق هستند
دوشنبه 30 ارديبهشت 1392 - 12:43

عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوري مالكي نخست وزير عراق گفت: سازمان دهندگان تظاهرات در عراق به دليل بر زبان راندن سخنان تحريك آميز، مسؤول حوادث كنوني و كشتار شهروندان بي گناه هستند.

با تشدید خشونت ها در عراق به هدف ايجاد فتنه هاي طايفه اي، پنجشنبه هفته گذشته انفجار بمب در ورودي حسينيه الزهرا در بغداد 12 كشته بر جاي گذاشت و يك روز بعد انفجار دو بمب در نزديكي مسجدي در بعقوبه جان 41 نمازگزار را گرفت. نوري مالكي نخست وزير عراق نيز خواستار اقامه نماز جمعه با حضور مشترك شيعيان و اهل سنت براي مقابله با خشونت هاي اخير شد.

"عبدالحكيم الرهيمي" روز دوشنبه در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: جريان هاي خارجي تظاهرات را از مسير خود منحرف كردند. اين تظاهرات در ظاهر خواسته هاي مشروعي را دنبال مي كند اما باطن آن چيز ديگري است.

وي افزود: اسامه النجيفي رئيس پارلمان عراق یک سال قبل با سر دادن شعارهاي تحريك آميز و طایفه اي گفت كه اهالي منطقه غرب عراق به حاشيه رفته اند و شهروند درجه 2 به شمار مي روند و دولت اگر به اين وضعيت پايان ندهد ما به سوی تشکیل حکومت فدرال در اين مناطق خواهيم رفت.

عضو ائتلاف مالكي خاطرنشان كرد: اظهارات النجيفي چه نظر خودش باشد و يا در راستاي اجراي مقاصد خارجي، علامت و نشانه زودهنگامي بود كه درباره بروز حادثه اي شوم هشدار مي داد و محافل سياسي و پارلماني و دولت نسبت به علت بيان اين اظهارات حساسيت نشان دادند؛ اظهاراتي كه اكثريت اهالي منطقه غرب عراق با آن مخالفت و برخي فقط آن را تاييد كردند.

الرهيمي گفت: سخنان اينچنيني النجيفي از اساس اشتباه و نادرست بود زيرا وضعيت در مناطق غرب عراق آنگونه كه وي مي گفت، نبوده است و مردم اين مناطق در حاشيه قرار ندارند.

وي افزود: اگر مشكلي در زمينه خدمات رساني و اشتغال يا نظاير آن در مناطق غرب عراق وجود دارد؛ اين امر فقط مختص اين مناطق نمي شود زيرا همه عراقي ها با اين مشكلات دست به گريبان هستند و وقتي النجيفي اين مشكلات را به مناطق غرب محدود كرد اين امر انگيزه اي براي بروز رويكردهاي جدايي طلبانه طائفه اي شد و آن را تقويت كرد.

عضو ائتلاف مالكي با اشاره به اين كه رهبران سياسي و قبيله اي در مناطق غرب عراق به شدت اظهارات النجيفي را رد كرده اند، اظهار داشت: تظاهرات برگزار شده در اين مناطق نيز با اظهارات تحريك آميز طرف هاي مشخصي صورت گرفته است و سياستمداران دريافته اند كه خواسته هاي معترضان در ظاهر مشروع است اما باطن آن چيز ديگري است و مي خواهند از آن براي خدمت به اهداف و مقاصد القاعده و جريان هاي خارجي مثل قطر و تركيه استفاده كنند.
وي تصريح كرد: چهار ماه پيش تظاهرات در اين مناطق آغاز شد و در آن زمان خواسته هاي مشخصي مطرح گرديد و دولت در صدد برآمد تا خواسته هاي معترضان را بررسي كند به همين دليل كميته اي پنج گانه و سپس هفت گانه تشكيل داد و با معترضان تماس گرفت.
الرهيمي گفت: دولت بسياري از خواسته هاي معترضان را برآورده كرد و بيش از سه هزار نفر را آزاد و زنان بازداشت شده متهم به تروريسم را به استانهاي خودشان فرستاد و دستور مصارده اموال بعثي هاي سابق را لغو كرد.
وي تصريح كرد: اكثريت قاطع تظاهركنندگان با دولت شروع به تعامل كردند اما القاعده و عزت الدوري و فرقه نقشبنديه كه تظاهرات را منحرف كرده و در كنترل خود در آورده اند برعدم همكاري با دولت تاكيد مي كنند.
AM - 19 - 21:25

پربیننده ترین خبرها