آینده مبهم ائتلاف ملی معارض سوریه

آینده مبهم ائتلاف ملی معارض سوریه
جمعه 3 خرداد 1392 - 17:50

قرار است مخالفان سوری در دو روز آینده، طرح توسعه ائتلاف ملی سوریه را ترسیم نموده و تصمیمات سرنوشت سازی درباره شرکت در گفت وگوهای ژنو اتخاذ نمایند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این در حالی است که بند تشکیل دولت موقت که غسان هیتو از چهار ماه قبل وعده آن را داده بود، از جدول فعالیت های ائتلاف حذف شده است.    
هیتو یک تکنوکرات آمریکایی - سوری نزدیک به اخوان المسلمین است که گرفتار کشمکش قطر و عربستان برای تسلط بر ائتلاف و دولت موقت و درخواست سلیم ادریس رییس ستاد مشترک ارتش آزاد برای کسب نیمی از وزارتخانه های دولت کذایی شد.   
این درگیری باعث تضعیف اخوان المسلمین به ویژه در زمینه مخالفت با گفت وگو با نظام سوریه و کمک به حذف آن در استانبول شده است. علاوه بر آن، طرحی با حمایت عربستان ارائه شد که بر اساس آن ائتلاف با انضمام 25 حزب لائیک، لیبرال، چپگرا، زنان و اقلیت ها گسترش یافت که ضربه دیگری به منظور کاهش نفوذ اخوان المسلمین و به تبع آن قطر به شمار می رود.
به گفته معارضین، بندر بن سلطان رییس سازمان اطلاعات عربستان مسئولیت انتقال تصمیم گیری مخالفان نظام سوریه از دوحه به عربستان و تشکیل قطب سوری مخالف اخوان را به عهده گرفته است.  
گرچه کاهش قدرت اخوان المسلمین در تعیین سرنوشت ائتلاف و شکست آن در جلوگیری از حرکت این تشکل به سوی چپگرایان آشکار است، اما ضعف اخوان به منظور تسهیل توسعه ائتلاف، رفع چنددستگی بین جریان لیبرال و لائیک و رقابت میان میشل کیلو و ریاض سیف رییس ائتلاف و کشمکش میان قطر و عربستان به منظور تعیین اسامی جدید کافی نیست.
کیلو دارای فهرستی 25 نفره برای پیوستن به ائتلاف بود اما با فهرست ریاض سیف مواجه شد.   
نشست استانبول باید رییس جدید خود را به جای احمد معاذ الخطیب انتخاب نماید که به احتمال زیاد جورج صبرا از اعضای تندرو و سازش ناپذیر عضو ائتلاف دوحه خواهد بود.
این در حالی است که قطر امیدوار است پس از کاهش نفوذ اخوان المسلمین با فشار آمریکا، غرب و عربستان و افزایش احتمال به قدرت رسیدن شخصیت های لائیک و لیبرال، یک شخصیت نزدیک به دوحه در راس تجمع اصلی معارضین باقی بماند.  
در این بین نام مصطفی الصباغ بازرگان سوری و فرد نزدیک به خالد العطیه وزیر مشاور در امور خارجه قطر مطرح است و همچنین احتمال درخشیدن دوباره ستاره برهان غلیون رییس سابق مجلس ملی برای ریاست ائتلاف وجود دارد اما نزدیکانش می گویند او خود را برای این سمت کاندید نمی کند مگر آنکه اکثریت از وی بخواهند.     
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها