توطئه اروپایی برای ناکامی نشست ژنو

توطئه اروپایی برای ناکامی نشست ژنو
چهارشنبه 8 خرداد 1392 - 16:36

العالم - کارشناسان و تحلیلگران سوری، تصمیم اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر لغو ممنوعیت ارسال سلاح به شورشیان سوری را توطئه ای برای ناکام گذاشتن نشست آتی ژنو 2 می دانند؛ نشستی که قرار است با حضور قدرت های جهانی و کشورهای منطقه، در ماه ژوئن برای حل سیاسی بحران سوریه برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل تصمیم به لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای شورشیان سوری گرفتند، اما توافق کردند برای جلوگیری از ناکامی تلاش ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه، اجرایی شدن تصمیم خود را به تعویق بیاندازند.

در همین حال روسیه، تصمیم اتحادیه اروپا را آسیبی مستقیم برای کنفرانس صلح ژنو دانست.

 

"شریف شحاده" نماینده مجلس سوریه در این باره به شبکه خبری العالم گفت: از تصمیم اتحادیه اروپا شگفت زده نشدیم، چون از زمان شروع بحران سوریه تاکنون، کشورهای اروپایی از تروریست های مسلح پشتیبانی می کنند.

 

وی ضمن هشدار در مورد تصمیم خطرناک اتحادیه اروپا، تاکید کرد: فرانسه نقش گسترده ای در حمایت از گروههای تروریستی سوریه دارد و این اقدام توطئه ای برای ناکام گذاشتن نشست ژنو2 است.

 

عضو پارلمان سوریه افزود: انگلیس دشمن دیرینه عراب است، اما فرانسه می خواهد نقشی بزرگتر ایفا کند و 2 بازیگر بزرگ صحنه یعنی روسیه و آمریکا را متقاعد کند که قدرت برتر میدان است و می تواند قواعد بازی را تغییر دهد.

 

شحاده تاکید کرد که تسلیحات ارسالی انگلیس و فرانسه را "ترکیه" در اختیار گروه های مسلح سوری قرار می دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه مردم سوریه هراسی از تصمیم اتحادیه اروپا ندارند، گفت: بیش از دو سال است که سوریه با تروریست ها می جنگد و عقب نشینی هم نمی کند و ارتش با تشدید روند عملیات نظامی اجازه نخواهند داد شورشیان به این تسلیحات دست یابند.

 

نماینده پارلمان سوریه گفتگوهای سازنده با حضور تمامی گروه های سوری را راه حل بحران این کشور دانست و گفت: ما از مذاکره با مخالفانی که سلاح به دست نگرفته و مخالف کشتارند، استقبال می کنیم.

 

شریف شحاده تاکید کرد: مردم سوریه، خود تصمیم گیرنده هستند و حاکمیت ملی، اجازه دخالت در اموری مانند ریاست جمهوری و تصمیمات مربوط به حوزه اختیارات او را نمی دهد؛ رئیس جمهور سوریه بر اساس انتخابات تا سال 2014 در قدرت می ماند، اما امکان مشورت درباره قانون اساسی جدید و ساختار نظام سیاسی وجود دارد. 

پربیننده ترین خبرها