نقش بندر بن سلطان و برادرش در بحران سوریه

نقش بندر بن سلطان و برادرش در بحران سوریه
يکشنبه 12 خرداد 1392 - 14:41

بعد از برتري رياض بر دوحه در حمايت از مخالفان سوري، نقش رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان و برادر كوچكترش نمايان مي شود.

به گزارش روز یکشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، "بندر بن سلطان" و برادر کوچکترش "سلمان" این روزها نقش پر رنگ تری را در جنگ با سوریه ایفا می کنند.

سایت "میدل ایست آنلاین" در مطلبی نوشت: بعد از آنکه رياض در هدایت تلاش ها براي برانداز نظام بشار اسد جايگزين دوحه شد، انتظار می رود که بندر بن سلطان رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان كه برادر كوچكترش شاهزاده سلمان مسؤوليت روابط با مخالفان سوري را به عهده دارد، بیشتر نمايان شود.
بر اساس این گزارش، عربستان بر همسايه كوچك خود قطر برتري يافته است تا خود را به عنوان مهمترین قدرت خارجي در حمایت از مخالفان سوري تحميل كند؛ اين موضوع باعث کاهش نفوذ افراطی های اسلامگرا و دیگر گروه های مورد حمايت قطر می شود.
میدل ایست آنلاین خاطرنشان کرد، رياض و دوحه از اظهارنظر درباره اين موضوع خودداري كرده اند، اما چند منبع برجسته در منطقه گفته اند كه اختلافات بين گروههاي مخالف سوري در استانبول به دلیل درگيري و كشمكش بين اين دو كشور براي گسترش نفوذ خود تا حدی به حاشیه کشیده شد؛ ولی سرانجام عربستان در این کشمکش پیروز شد.
در این گزارش آمده است، يك فرمانده برجسته نظامي در يكي از استان هاي مرزي در شمال سوریه با بیان اینكه قطر تاكنون بزرگترين وارد كننده سلاح براي جنگجويان با نظام بشار اسد است، اظهار داشت: "در حال حاضر اين عربستان است كه رسما بر مسئله سوريه تسلط دارد".
میدل ایست آنلاین به نقل از منابع مسؤول در بین مخالفان سوريه و همچنین یک منبع سعودی تأکید کرد، هر طرفي چه دولت يا يك ثروتمند عرب بخواهد به مخالفان كمك كند بايد موافقت اين دو شاهزاده سعودي را با آنچه كه ارائه مي كند و طرفي كه مي خواهد به آن سلاح بدهد، بدست آورد.
سلمان بن سلطان اکنون مسؤولیت روابط با مخالفان سوري را به عهده دارد و برادر بزرگترش بندر بن سلطان از او حمايت مي كند.
بر اساس این گزارش، برخي منابع گفتند، شكست یک گروه افراطی مورد حمايت قطر در نبرد آوريل كه به تسلط نيروهاي دولتي سوريه بر يك بزرگراه مهم منجر شد، موضع عربستان را تقويت كرد و تلاش قطر و گروه های افراطی براي در اختیار گرفتن کنترل ائتلاف مخالفان نتايج معكوس داشت و رياض و قدرتهاي غربي را خشمگين كرد.
میدل ایست آنلاین به نقل از يك فرمانده نظامي مخالف بعد از مشاركت در يكي از نشست ها تأکید کرد: سعودي ها با فرماندهان ارتش آزاد از جمله افسران شوراي نظامي در اردن و تركيه ديدار كردند و با حمايت از مخالفان موافقت كردند. قطر امتيازاتي سياسي داد و پنجشنبه گذشته پذيرفت كه ائتلاف ملي شامل تشكل ليبرال مورد حمايت عربستان شود.
فرانسه و انگليس اخيرا قانون ممنوعيت ارسال سلاح به مخالفان سوري را لغو كردند و نظارت شديد عربستان بر كانال هاي كمك رساني مي تواند در صورت شكست مذاكرات صلح، امكان ارسال سلاح را براي لندن و پاريس فراهم كند. با اين حال پيش بيني مي شود كمك هاي قطر ادامه يابد.
میدل ایست آنلاین تأکید کرد: بين قطر و عربستان نقاط اختلافي به ويژه در رابطه با حمايت قطر از اخوان المسلمين و ديگر گروههاي اسلامگرا وجود دارد كه غرب و رياض با شك و ترديد به آنها مي نگرند.  همچنین دو عامل باعث شده است صبر عربستان و آمريكا در برابر نقش قطر در سوريه به پايان برسد: نخست نحوه جنگ در ميدان نبرد و عامل دوم اداره مخالفان سوري در تبعيد است.
میدل ایست آنلاین خاطرنشان کرد: در ماه آوريل نيروهاي اسد موفق شدند حلقه محاصره مخالفان را در پايگاه نظامي وادي الضيف در مسير مهمي كه شمال كشور را به جنوب آن متصل مي كند، بشكنند. البته اين موفقيت زماني حاصل شد كه گروهي از نيروهاي نزديك به قطر از اين مكان عقب نشيني كردند، و ساير جنگجويان را تنها گذاشتند.
 

 


 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها