رزمایش اردن چه هدفی را دنبال می کند؟

رزمایش اردن چه هدفی را دنبال می کند؟
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 21:41

العالم - اگرچه گفته می شود رزمایش "شیر در کمین 2" در اردن مانوری عادی همانند سال های گذشته است اما بحران سوریه، تداوم حضور نظامیان آمریکایی و موشک های پاتریوت در اردن از هدف های اصلی این مانور است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این رزمایش، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با 4500 نیروی نظامی حضور دارد؛ همچنین 7 هزار نیروی غیرنظامی از سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای مختلف نیز در این مانور شرکت می کنند.

این رزمایش با محوریت عملیات غیرکلاسیک از جمله مبارزه با شورش، حفاظت از مرزها، مبارزه با تروریسم و پشتیبانی هوایی برگزار می شود.

" حماده فراعنه " روزنامه نگار اردنی درباره این رزمایش به خبرنگار شبکه العالم گفت: بی شک هرگونه فعالیت آمریکایی در جهان عرب و به ویژه در اردن، نارضایتی مردم اردن به همراه خواهد داشت، زیرا تنها میراث آمریکا برای منطقه، خصومت و دشمنی بوده است.

در کنفرانس مطبوعاتی فرماندهی نیروهای مسلح اردن، بیشتر سوالات درباره موشک های پاترویت در اردن بود.

در خارج از کنفرانس مطبوعاتی، ناظران اردنی بر این باورند که این رزمایش با هدف افزایش توانمندی ارتش اردن صورت می گیرد و برگزاری آن در شرایط کنونی هیچ ارتباطی به وقایع سوریه ندارد؛ برخی نیز تاکید می کنند که شرکت نظامیان اردنی در جنگ سوریه خط قرمز نظام سیاسی اردن است.

"ولید حثامله" سرتیپ بازنشسته ارتش اردن و کارشناس امور نظامی به شبکه العالم گفت: این رزمایش، شامل تمریناتی کاملا عادی است و ارتباطی به تحولات سوریه ندارد.

این در حالی است که افکار عمومی اردن و به ویژه مخالفان، نظر دیگری دارند. اتحادیه کمونیست های اردن با صدور بیانیه ای، برگزاری این رزمایش را بی ارتباط به جنگ در سوریه ندانست و تاکید کرد: آتش جنگ در سوریه را همان کشورهایی می افروزند که در این رزمایش شرکت دارند و این به مثابه نقض آشکار اراده و عزت مردم اردن و نقض حاکمیت ملی و زیان رساندن به منافع عالی اردن است.

در این بیانیه تاکید شده است: این رزمایش، بهانه ای برای باقی گذاشتن سکوهای موشکی پاتریوت و جنگنده های اف 16 و همچنین نیروهای نظامی آمریکایی و اروپایی در اردن است؛ این مانور می خواهد بگوید دشمنی فرضی غیر از دشمن صهیونیستی وجود دارد و مشخص است که منظور محور مقاومت و به ویژه سوریه است.

"محمد المومنی" وزیر مشاور کابینه اردن در امور اطلاع رسانی و ارتباطات، چند روز پیش در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که میزبانی رزمایش "شیر در کمین" برای دومین سال متوالی از سوی اردن، تصمیمی حاکمیتی بوده است.

وی افزود:اردن به سکوهای موشکی پاتریوت و جنگنده های اف 16 نیاز دارد و پس از پایان رزمایش، باقی ماندن آن ها را در اردن مطالبه خواهد کرد.

کاخ سفید نیز اعلام کرده که در صورتی که از آمریکا درخواست شود، با ابقای موشکهای پاتریوت و جنگنده های اف 16 در اردن موافق است.

11:39.10
 

پربیننده ترین خبرها