واکنش سازمان ملل به ادعای آمریکا ضد سوریه

واکنش سازمان ملل به ادعای آمریکا ضد سوریه
شنبه 25 خرداد 1392 - 10:56

دبیرکل سازمان ملل متحد به ادعاهای آمریکا در خصوص استفاده از سلاح شیمایی در سوریه پاسخ داد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بان کی مون" گفت: از طریق رسانه ها از اظهارات مقامات امریکایی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اطلاع پیدا کردم؛ دفترم مدتی پیش نامه ای از دولت آمریکا در این باره دریافت کرد. با این وجود در وضعیت فعلی نمی خواهم در این باره اظهار نظر کنم.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که دلایل درباره ادعاها پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بی اساس باشند، نمی توان درباره ارزش اطلاعات موجود در این باره اظهارنظر کرد. به همین دلیل بر انجام تحقیق میدانی در سوریه با هدف جمع آوری نمونه ها و اثبات وقایع اصرار داریم.
بان کی مون با تأکید بر اینکه استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر گروهی جنایت علیه بشریت به شمار می آید، خاطرنشان کرد: هدف ما انجام یک تحقیق فراگیر، مستقل و بی طرف در این باره است و من به لیاقت و حرفه ای بودن "آیک سیلستروم" رئیس کمیته فنی سازمان ملل برای تحقق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و تیمش اطمینان دارم.
بان کی مون تأکید کرد: تیم سیلستروم، به جمع آوری و تحلیل اطلاعات و مواد ارائه شده از سوی نیروهای مختلف سازمان ملل ادامه خواهد داد.
دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از دولت سوریه خواست در سایه ادعاها و عواقب محتمل در این باره زمینه دسترسی به مراکزی را که سیلستروم درخواست بازرسی از آنها را مطرح کرده است، فراهم نماید.
بان کی مون تأکید کرد: برخلاف دیدگاه طرف های درگیر مبنی بر امکان حل نظامی بحران سوریه، هیچ گونه راه حل نظامی برای آن وجود ندارد و راه حل نظامی به طور مستقیم به افزایش ویرانی سوریه و ناامنی، بی ثباتی در منطقه و تحریک اختلافات فرقه ای خواهد انجامید. علاوه بر این تشدید این بحران باعث پیچیده تر شدن، ارسال کمک های انسانی ضروری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از جامعه جهانی می خواهیم به آخرین درخواست ما برای کمک به کشورهای همسایه سوریه که به دلیل پذیرفتن آوارگان سوری دچار مشکلات فراوانی شده اند پاسخ دهند.
دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: آلام و مشکلات مردم سوریه، ضرورت ایجاد راه حل مسالمت آمیز را بیشتر می نماید. از سوی دیگر الاخضر الابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب همچنان به تلاش هایش درباره انتقال قدرت و نشست طرف های بحران در یک کنفرانس مشترک در ژنو در نزدیکترین زمان ممکن ادامه می دهد. علاوه بر این، همه کشورهای مرتبط با این بحران باید، در راستای یافتن راهی برای پایان دادن به وظایف و مسئولیت هایشان عمل کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها