توافق های محرمانه آمریکا و عربستان درباره سوریه

توافق های محرمانه آمریکا و عربستان درباره سوریه
دوشنبه 27 خرداد 1392 - 12:47

فعال عربستانی که با نام "مجتهد" به منبع بسیاری از اخبار پشت پرده این کشور تبدیل شده، از توافق های محرمانه مسئولان سعودی و آمریکایی در خصوص سوریه خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "مجتهد" در خصوص جدیدترین مواضع عربستان در قبال سوریه پس از بازگشت "ملک عبدالله" پادشاه عربستان از مغرب گفت: بازگشت پادشاه ارتباطی با سوریه ندارد بلکه این بازگشت به دو دلیل صورت گرفت، نخست مشکلات داخلی خانواده که برای آنها باید در عربستان حضور باشد و دوم توصیه پزشکان که تأکید کرده اند باید نزدیک بیمارستانی مجهز باشد.
وی در خصوص نقش عربستان سعودی در سوریه اظهار داشت: تغییر موضع عربستان در قبال سوریه 3 بند دارد که به صورت مختصر آن را بیان می کنم و پس از آن به ریشه این مسائل و جزئیات آن می پردازم.
مجتهد خاطرنشان کرد: نخستین بند حمایت مالی و نظامی از گروه های است که "میانه رو" نامیده می شوند و در مقابل محدود کردن و بیرون راندن گروه هایی است که افراطی خوانده شده اند. بند دوم، اجازه دادن به نظام سوریه برای تحت کنترل گرفتن حمص و ساحل با حمایت روسیه و ایران و قانع کردن گروه های معتدل برای تفاهم با نظام به بهانه جلوگیری از ریخته شدن خونها است. بند سوم هم موافقت گروه های "میانه رو" با نظارت بین المللی پس از ایجاد توافق های منطقه ای و جهانی است که عربستان و آمریکا آنها را دیکته می کنند.
وی ادامه داد: با وجود موضع گیری‌های نظام عربستان در فراخواندن سفیر و انتقاد از نظام سوریه، دولت عربستان به دو دلیل با  پیروزی مخالفان مخالف بود. دلیل نخست این بود که این پیروزی موجب قیام ملت عربستان می شد بنابراین باید این حرکت در سوریه به شکست بینجامید و یا طولانی شده و با ویرانی همراه شود تا مردم از انقلاب بترسند. دلیل دوم هم محقق کردن خواست آمریکا بود .. آمریکا نمی خواهد نظامی در کنار "اسرائیل" با تأیید مردم وجود داشته باشد، زیرا چنین نظامی به معنای آن است که دیر یا زود تلاش برای آزاد سازی فلسطین با جهاد و مبارزه صورت خواهد گرفت.
مجتهد تأکید کرد: در کنار این مواضع، دستگاه اطلاعاتی عربستان تلاشهای بسیاری را با کمک اردن و آمریکا برای تشکیل گروه های "بیداری" در سوریه مانند عراق انجام داد؛ ولی پس از آن تحولات در سوریه بر خلاف انتظارها به جنگ و "جهاد" تبدیل شده و همه را غافلگیر کرد. واکنش نظام سوریه نیز به این موضوع وارد کردن رسمی حزب الله بود.
مجتهد گفت: پس از سقوط قصیر زلزله ای سنگین در محافل سنی در کشورهای عربی و اسلامی روی داد و مواضع تحریک آمیز به بالاترین حد خود رسید؛ این امر موجب شد که ائتلاف سعودی – آمریکایی – اروپایی برای کاستن از شدت این فعالیتهای غافلگیر کننده، وارد عمل شوند.
مجتهد خاطرنشان کرد: در این لحظه که در حال نوشتن این مطالب هستم، کنفرانسی در امارات با نظارت عربستان و حضور آمریکا و گروه هایی که "میانه رو" نامیده می شوند در حال برگزاری است .. در این کنفرانس تلاش می شود تا این گروه ها قانع شوند که سرنگون کردن نظام سوریه غیر ممکن است و باید آن را در مثلث منطقه ای علوی – شیعی محاصره کرد و آتش بس را پذیرفت. آمریکایی ها و سعودی ها نیز متعهد می شوند که از این گروه ها حمایت تسلیحاتی کنند تا بتوانند نظام را در این مثلث محاصره کنند البته به شرط موافقت آنها با حضور ناظران بین المللی.
مجتهد خاطرنشان کرد: برخلاف ادعای برخی، هیچگونه دخالت نظامی مستقیم و یا محاصره هوایی با مشارکت رسمی یا غیر رسمی عربستان و یا اردن صورت نخواهد گرفت.

 

پربیننده ترین خبرها