حضور کم سابقه و خطرناک نظامیان آمریکایی در یمن

حضور کم سابقه و خطرناک نظامیان آمریکایی در یمن
سه شنبه 28 خرداد 1392 - 09:11

آمریکا نه تنها نظامیان خود را از یمن خارج نکرده است، بلکه به شکل گسترده و کم سابقه ای اقدام به افزایش این نیروها و به تبع آن ارسال بیش از پیش تجهیزات نظامی به این کشور کرده که از چشم رسانه های یمنی و منطقه ای دور نمانده است، مساله ای که به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی در منطقه بوی ناخوشایندی از دخالت های گسترده آمریکا در منطقه دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبری العالم، روزنامه العرب چاپ لندن در شماره امروز خود به نقل از منابع یمنی با اشاره به این مساله تاکید کرد 1700 نظامي آمريكايي مجهز به تسليحات و تجهيزات مدرن وارد صنعا و استان لحج شدند.

این روزنامه بر این باور است که این تعداد از نظامیان برای کمک به دولت متزلزل منصور عبدربه هادی وارد یمن شده است تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آورد، مساله ای که به نظر می رسد با تحلیل برخی دیگر از رسانه های یمنی چندان همخوانی ندارد.
روزنامه الشارع از روزنامه هاي مستقل يمن به نقل از يك منبع نظامي كه از او با عنوان منبع عالي رتبه ياد كرد، نوشت: «ساعت ده شب به بعد ديشب 1500 نظامي آمريكايي به پايگاه نظامي "العند" در استان لحج وارد شدند و 200 نظامي آمريكايي ديگر نيز وارد فرودگاه بين المللي صنعا شدند و پس از آن از فرودگاه وارد پايگاه نظامي شهيد خلبان محمد ديلمي كه در نزديكي فرودگاه قرار دارد  شدند و از آنجا به هتل شرايتون رفتند تا به صدها نيروي ديگر آمريكايي بپيوندند  كه بيش از يك سال در اين هتل مستقر هستند.
روزنامه با بيان اينكه نظامياني كه تازه وارد كشور شده اند به سلاح و تجهيزات مدرن مجهزند، افزود: ده ها نظامي آمريكايي  پيش از اين در قالب گروه هاي كوچك وارد پايگاه نظامي العند و صنعا شدند اما گروهي كه اين بار وارد كشور شدند بسيار گسترده تر و بيشتر هستند.
در ادامه اين خبر آمده است: آمريكايي ها در اين زمينه سانسور خبري شديدي دارند و حتي درباره تعداد نيروها يا نوع تسليحاتي كه وارد يمن مي كنند به مسئولان يمني اطلاعات چندانی نمي دهند با اين حال اطلاعاتي كه در اختيار داريم نشان مي دهد تعداد اين نيروها به احتساب گروه اخيري كه وارد كشور شدند پنج  هزار و  800 نفر و تعداد آنها در صنعا 850 نفر است.
روزنامه الشارع يمن به نقل از اين منبع نظامي افزود:حضور اين همه تفنگدار دريايي آمريكا در يمن مي تواند بيانگر اتفاقي عجيب در آينده منطقه باشد. اين ميزان نيرو نمي تواند بي برنامه وارد كشور شده باشد، آمريكا امكانات خود را براي ارزيابي واكنش جهان عرب در صورت حمله نظامي به سوريه به كار گرفته است و به نظر مي رسد يمن هم در برنامه آمريكا حضور دارد.
این روزنامه در ادامه به نقل از منبع نظامي ديگري افزود: مدت زمان حضور صدها تفنگدار دريايي آمريكا در يمن به سر آمده است اما ماه هاست كه آمريكا  به هر دليلي خروج نيروهاي خود را از كشور به تاخير مي اندازد.
حال باید دید که نظامیان آمریکایی در راستای طرح حمله به سوریه وارد یمن شده اند یا اینکه قرار است آنها در یمن دست به عملیاتی گسترده علیه گروه تروریستی القاعده بزنند که یمن یکی از پایگاه های اصلی و راهبردی آنها در خاورمیانه به خصوص شبه جزیره عربستان به شمار می رود.

یمن به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبری به خصوص در تنگه باب المندب، برای هر کشوری ارزش نظامی بسیاری دارد و آنچه که از رفتار آمریکایی ها در این کشور بر می آید این است که یمن در پی انقلاب ناکام خود علیه دیکتاتوری علی عبدالله صالح در حال تبدیل شدن به یکی از زیر مجموعه های کاخ سفید و از دست دادن استقلال خود است.

گفتنی است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا سالیان درازی است که در یمن گشتزنی می کنند و حملات گاه و بیگاه متعددی را علیه اهداف مشخص مانند به قتل رساندن فرماندهان القاعده و ضربه زدن به زیر ساخت های این سازمان تروریستی صورت می دهند.

پربیننده ترین خبرها