هلال احمر قطر تامین کننده سلاح شورشیان در سوریه

هلال احمر قطر تامین کننده سلاح شورشیان در سوریه
سه شنبه 28 خرداد 1392 - 10:29

سازمان اطلاعات ارتش لبنان چند روز پيش فردی بنام محمود . ص متولد 1970 ميلادي و داراي تابعيت اردني را دستگير كرد كه يك كارت شناسايي تقلبي آوارگان فلسطيني را با نام احمد حجير متولد 1981 ميلادي با خود به همراه داشت و بعد از تحقيقات از اين فرد مشخص شد كه وي از كساني است كه از گروه هاي اسلامي جهادي تندرو حمايت و پشتيباني مالي و تسليحاتي مي كند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی در مورد دستگیری این فرد نوشت: بازپرسان از اعتراف هاي اين فرد شگفت زده شدند؛ زيرا وي با صراحت تمام و بدون هرگونه فشاري و با افتخار به ارتكاب اقدامات جنايتكارانه و پيوستن به فعاليت هاي مسلحانه و تروريستي اعتراف كرد؛ اعترافي كه اگر در هر كشور ديگر منطقه صورت مي گرفت، براي بستن طناب دار دور گردنش كافي بود.

اين فرد داراي مدرك بالاي پژوهشي در شريعت اسلامي است و صاحب چند شركت پيمانكاري در قطر و امارات و عربستان است و رياست جمعيت «مكّيّون» را برعهده دارد كه حسين حمدان اردني آن را تاسيس كرده است و وي در جريان تحقيقات گفت كه پيشتر وابسته به حزب آزاديبخش بوده است.
منابع تحقيقاتي گفتند: اين فرد در جريان بازجويي اذعان كرده است كه 2 ميليون و 200 هزار دلار از خالد دياب مسئول هلال احمر قطر دريافت كرده است تا آنها را به يك شيخ لبناني به نام ع.ع. متولد 1983 ميلادي ومقيم شهرك برالياس در دره بقاع تحويل دهد كه به جمعيت "مسلمانان بدون مرز" وابسته است.
وي توانست به واسطه اين شيخ 30 قبضه سلاح آر.پي.جي به مبلغ 900 هزار دلار و 300 گلوله سنگين به قيمت 300 هزار دلار را خريداري و به وسيله يك قاچاقچي سوري به نام انور مجهول معروف به "ابي صلاح" وارد خاك سوريه كند.
اين قاچاقچي نيز به نوبه خود سلاح ها را به يك سوري به نام ابوعبدالله در منطقه الغوطه در ريف دمشق تحويل داده است.
وي همچنين يكصد قبضه سلاح كلاشينكف به همراه يك صندوق مهمات از اردوگاه عين الحلوه در لبنان تنها با مبلغ 40 هزار دلار خريداري كرد كه اين پولها جزء همان مبلغي بود كه برادرش مقيم قطر برايش فرستاده بود.
وي درباره هويت فردي كه سلاح ها را فروخته است، گفت كه اين فرد معروف به ابومحمد است كه به همراه محمد عبدالله معروف به ابوحمزه به بهانه توزيع كمك هاي انساني براي آوارگان سوري وارد اردوگاه عين الحلوه شد.
منابع امنيتي درباره چگونگي عبور دادن اين مقدار سلاح از پست هاي بازرسي ارتش مستقر در اطراف اردوگاه عين الحلوه به بيرون از اين اردوگاه گفتند كه اكثر صندوقهاي كمك هاي امدادي به آوارگان بازرسي نمي شوند زيرا اين امر با توجه به مقادير زياد كمك ها امكانپذير نيست.
به گفته اين منابع، اين فرد بازداشت شده حدود يك ماه پيش از طريق گذرگاه باب الهواء به همراه پنج اردني دیگر از تركيه وارد سوريه شدند كه ورود آنها در چارچوب تلاش براي وارد كردن سلاح به منظور حمايت از افراد مسلح مخالف نظام سوريه بود.
وي اعتراف كرد كه در سوريه در صفوف گردان الحبيب المصطفي در درعا و ادلب جهاد كرده است و به لبنان بازگشته تا سلاح به شهر طرابلس در چارچوب تقويت قدرت گروه هاي جهادي برساند كه با هم پيمانان نظام سوريه مي جنگند.
در اين راستا، وي اخيرا مبلغ 50 هزار دلار به يك شيخ سلفي معروف در شهر طرابلس پرداخت كرده است تا هوادارانش به نبرد در باب التبانه عليه جبل محسن ادامه دهند.
اين فرد براساس اعترافات خود گفت كه مسئوليت تامين حمايت مادي و تسليحاتي از فعالان عليه نظام سوريه را با دستور جمعيت قطري "ساند" برعهده داشته است.
اين فرد بازداشت شده فلسطيني الاصل كه در اردن متولد شد ودر سال 1974 ميلادي به همراه بستگانش به لبنان نقل مكان كرد و در محله الرويس در ضاحيه جنوبي بيروت اقامت گزيد. وي سپس براي سكونت به منطقه "عائشه بكار" رفت و مقطع ابتدايي و راهنمايي در اين منطقه تحصيل كرد و براي دبيرستان به منطقه رمل الظريف رفت و سپس تحصيلات دانشگاهي خود را به پايان برد.
وي درسال 1995 ميلادي لبنان را به مقصد امارات ترك كرد و به تجارت تجهيزات چشم پزشكي مشغول شد و از سال 2002 ميلادي نيز وارد پيمانكاري و اداره شركت هاي پيمانكاري خود در امارات، قطر و عربستان شد.
اين فرد بازداشت شده گفت كه از آغاز بحران سوريه، تصميم گرفت تا "در حد توانش به كمك انقلابيون" بشتابد و ازحدود يك سال و نيم با هدف توزيع كمك هاي بشردوستانه بين آوارگان سوري به لبنان رفت و آمد داشت و در لبنان به طور موقت اقامت گزيد تا همه وقت خود را براي حمايت از انقلاب اختصاص دهد و بين مناطق الضنيه وعرمون و برالياس و اردوگاه عين الحلوه در رفت و آمد بود همانطور كه درچارچوب همين فعاليت هايش لبنان را به مقصد تركيه و ديگر كشورها ترك مي كرد و با تعدادي از جمعيت ها در لبنان و تركيه براي هماهنگي جهت توزيع كمك ها بين آوارگان سوري در تماس بود.
شايان ذكر است كه تحقيقات از اين فرد بازداشت شده در سازمان اطلاعات ارتش تمام شده و پرونده اش براي طي مراحل قانوني به دادستاني كل نظامي ارجاع شده است.

استفاده پوششی از هلال احمر و موسسات خیریه و کمک رسانی برای رساندن سلاح و مهمات به شورشیان در سوریه برای سازمان اطلاعات این کشور از همان ابتدا شناخته شده بود و به همین دلیل نیز ارتش سوریه با هر گونه ارسال کمک خارجی به صورت مستقیم به مناطق درگیری جلوگیری می کرد و این کمک ها را مشروط به همراهی هلال احمر سوریه کرده بود.

سه هفته پیش نیز یک خودرو عبوری از ترکیه به داخل سوریه که در ظاهر با خود کمک های انسان دوستانه فرانسه را حمل می کرد، در نزدیکی مرز مشترک منفجر شد که این انفجار مشخص کرد در این خودرو تسلیحات ساخت فرانسه برای شورشیان مسلح و جبهه النصره جاسازی شده است.

پربیننده ترین خبرها