پاسخ شیخ الازهر به تكفيري هاي سلفي و اخوانی

پاسخ شیخ الازهر به تكفيري هاي سلفي و اخوانی
چهارشنبه 29 خرداد 1392 - 18:44

احمد الطيب شيخ الازهر با صدور بيانيه اي به اقدام برخي سلفيها و اخوان المسلمين در تكفير مخالفان و شركت كنندگان در تظاهرات 30 ژوئن عليه محمد مرسي رييس جمهور مصر پاسخ داد.

به گزارش روز چهارشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، الطيب گفت: الازهر همواره براي ايجاد وحدت كلمه، رفع اختلافات و تفرقه كه باعث تضعيف ما مي شود، تلاش مي كند لذا مجبور به پاسخگويي به سخنان و فتواهاي منسوب به برخي دست اندركاران علوم شرعي و فتوا است.
     
الطيب افزود: يكي از اين فتواها آن است، كسي كه از اطاعت ولي امر شرعي خارج شود، منافق و كافر است، اين به معناي خروج از امت اسلام است لذا الازهر در اين زمينه چند حكم شرعي را توضيح مي دهد.
 
اول آنكه اين نظر فرقه اي و از راه صحيح اسلام منحرف بوده و تمام مسلمانان آن را رد كرده و فقهاي اهل سنت و جماعت بر انحرافي بودن و نادرستي آن اتفاق نظر دارند.
 
دوم آنكه افرادي بر امام علي (ع) خروج كرده، با ايشان جنگيده و ايشان را به كفر متهم كردند اما امام علي (ع) و فقهاي صحابه با خشونت و سلاح اين عده را تكفير نكردند و خارج از امت اسلام ندانستند، تنها گفتند كه آنان عصيان كردند و ياغياني هستند كه نه به خاطر اعلام مخالفت بلكه بايد به خاطر استفاده شان از سلاح در برابرشان مقاومت كرد.

الازهر تاكيد مي كند، مخالفت مسالمت آمیز با ولي امر شرعي، جايز و مباح و مشروع بوده و ارتباطي با ايمان و كفر ندارد، اما خشونت و خروج مسلحانه معصيت بزرگي است كه خوارج عليه خلفاي راشدين انجام دادند اما آنان را نيز تكفير نكرده و از اسلام خارج ندانستند.

گفتنی است برخی از مفتی های وهابی فعال در مصر که نزدیکی بسیاری به محمد مرسی و اخوانی های حاکم دارند، معترضان را تهدید کرده اند که در روز 30 ژوئن در صورت حضور در خیابان به آنها حمله خواهند کرد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها