معمای عجیب مجسمه فرعون در موزه منچستر + فیلم

سه شنبه 4 تير 1392 - 18:41

حرکت یک مجسمه دوران فرعون در موزه شهر منچستر انگلیس، به معمایی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری العالم، این مجسمه که پیش از ماه فوریه گذشته تنها به عنوان مجسمه شماره 9325 شناخته می شد و از ویژگی خاصی برخوردار نبود، ناگهان به کانون توجه دانشمندان و دیرینه شناسنان تبدیل شد.

این مجسمه فرعونی که قدمتی چهار هزار ساله دارد، در سال 1933 از سوی یک کلکسیونر به موزه انگلیس اهدا شده بود و تا چندی پیش در حد یک مجسمه عادی بود، اما چرخش این مجسمه در جای خود شگفتی محققان را برانگیخته است.

سایت شبکه "سی ان ان" آمریکا نوشت: "کمپل پرایس" از مسئولان موزه منچستر در فوریه گذشته متوجه شد این مجسمه که در داخل تابوتی باستانی پیدا شده است، خود به خود چرخشی نیم دایره و 180 درجه ای را آغاز کرده است.

مسئولان موزه، به منظور پی بردن به راز این چرخش دوربین هایی را برای مراقبت 24 ساعته مجسمه نصب کردند و به مدت دو هفته، از آن فیلم برداری کردند. فیلم های گرفته شده از مجسمه، در هنگام پخش با دور تند نشان داد که مجسمه به صورت روزانه و به ویژه هنگام نزدیک شدن بازدید کنندگان به آن، آرام می چرخد.

پرایس تأکید کرد: کشف کردیم که لرزش ناشی از حرکت پاهای بازدید کنندگان، عامل محرک مجسمه است.

اما علیرغم این توضیح، موضوع این مجسمه همچنان برای دانشمندان معماست زیرا حرکت مجسمه کاملا سازمان یافته و دایره ای شکل است و حتی ذره ای از چرخش مشخص خود فراتر نمی رود.

برخی هم، با رد توضیحات پرایس از نفرین مجسمه سخن به میان آورده و پیشنهاد کردند که وردهایی ویژه اطراف مجسمه خوانده شود.!!

26

پربیننده ترین خبرها