امير جديد قطر كيست؟

امير جديد قطر كيست؟
سه شنبه 4 تير 1392 - 21:46

با کناره گیری "حمد بن خلیفه آل ثانی" از قدرت فرزند 33 ساله‌ وی یعنی "تميم بن حمد آل ثاني" رسما امیر قطر شد.

به گزارش روز سه شنبه پايگاه خبري شبكه العالم، به گفته منابع سياسي "تميم" با تكيه بر حمايت پدرش "حمد بن خلیفه آل ثانی" و مادرش "موزه بنت ناصر المسند" همسر دوم امير قطر كه در خاندان حاكم از نفوذ بالايي برخوردار است، توانست پله هاي رسيدن به قدرت را به سرعت بپيمايد.
تميم در عرصه ولايتعهدي بي رقيب نبود. او برادران بزرگتري از همسر اول پدرش دارد. امير قطر ابتدا "جاسم" پسر بزرگش را كه فرزند شيخه موزه است به عنوان وليعهد منصوب كرد اما در آگوست 2003 تميم را به عنوان جانشين خود معرفی کرد.
تميم از زماني كه به عنوان وليعهد برگزيده شد به تمام مناصب كلان امنيتي و اقتصادي سيطره يافت و به تدريج پرونده هاي امنيتي و نظامي و امور خارجي را طي سه چهار سال گذشته به دست گرفت.
علاوه براين وي با بلندپروازي و به منظور تثبيت جايگاه كشورش در جهان طرحهايي را براي سرمايه گذاري در ورزش به اجرا گذاشت و رياست كميته المپيك را نيز به عهده گرفت تا مقدمات جام جهاني 2022 به ميزباني كشورش را فراهم نمايد.
وي همچنين جانشين پدرش در رياست نيروهاي مسلح شد و علاوه بر رياست شوراي عالي امور اقتصادي و سرمايه گذاري، رياست تعدادي از شوراها و هيات هاي اصلي كشورش مانند شوراي عالي آموزش ، شوراي عالي ارتباطات و تكنولوژي اطلاعات ، شوراي عالي محيط زيست ، هيات اعمال و توسعه عمراني و شوراي سرمايه گذاري قطر باسرمايه چند ميليارد دلاري در ساير كشورها را نيز به عهده گرفت.
تميم در يك مدرسه خصوصي انگليسي به نام شربون تحصيل كرده و در سال 1998 مانند پدرش از آكادمي نظامي ساندهرست فارغ التحصيل شد.
وي روابط خوبي با غرب و نيز همسايه بزرگ خود عربستان سعودي دارد .
به اعتقاد ناظران به قدرت رسيدن تميم نشانگر پايان يافتن نقش محوري حمدبن جاسم آل ثاني وزير خارجه و نخست وزير كنوني قطر است .
ناظران با این حال پيش بيني مي كنند سياست قطر با روي كار آمدن تميم تفاوت چنداني با گذشته نداشته باشد هرچند به قدرت رسيدن يك جوان در كشورهاي حوزه خليج فارس اقدام جسورانه اي است زيرا در اين كشورها معمولا قدرت به افراد سالخورده مي رسد.
فرانس پرس به نقل از يك منبع نزديك به خاندان حاكم قطر خاطرنشان كرد كه به قدرت رسيدن تميم ممكن است باعث ايجاد هراس در ميان كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس شود كه با تمام توان قدرت را در چنگ خود گرفته اند .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها