امیر قطر به صورت رسمی از قدرت کناره‌گیری کرد

امیر قطر به صورت رسمی از قدرت کناره‌گیری کرد
سه شنبه 4 تير 1392 - 10:03

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی دقایقی پیش با حضور بر صفحه شبکه تلویزیونی دولتی این کشور و همچنین شبکه الجزیره، اعلام کرد که به صورت رسمی به نفع فرزند 33 ساله‌اش از قدرت کنار‌ه‌گیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تمیم بن حمد در حالی امروز سکان کشور کوچک اما ثروتمند قطر را به دست خواهد گرفت که به نظر می رسد پدرش پس از این کناره‌گیری رسمی از قدرت به عنوان مشاور در کنار او باقی بماند.
تمیم 33 ساله که چند سالی است با عنوان ولیعهد در صحنه سیاسی و اقتصادی قطر حضور دارد، با کمک مادرش در یک انتقال قدرت آرام زمام امور کشور را به دست خواهد گرفت و این در حالی است که با توجه به جوان بودن تمیم، باید دید تیم مشاوران او و نزدیکانش در دولت را آیا افراد جوان‌تر به دست خواهند گرفت.
گفته می‌شود امیر قطر به دلیل بیماری حاد کلیه نیاز به معالجه درازمدت دارد و نمی‌تواند به امور قطر – که این روزها به دلیل درگیر شدن در پرونده‌های متفاوتی مانند سوریه، مصر، عراق و... – خود را بیش از پیش گرفتار کرده، برسد و از این‌رو به نیروی جوانی تمیم که آمریکایی‌ها نیز او را تایید کرده‌اند امید بسیاری دارد.
امیر قطر خود در سال 1995 با کودتا علیه پدرش قدرت را به دست گرفت و در طول سال‌های گذشته با مشاورت حمد بن جاسم آل‌ثانی دخالت‌های بسیاری را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صورت داد که نتایج آن تا به امروز جز درگیری و عمیق‌تر شدن اختلافات قومی چیز دیگری نبوده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها