به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دفتر بازرسی کل که این گزارش را تهیه کرده است، بسیاری از این لایکها را بی فایده، جعلی و بی تاثیر دانسته است.
در این گزارش آمده است که هزینههای صورت گرفته مربوط به سالهای ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۳ بوده و برای تبلیغ دو صفحه فیسبوک وزارت خارجه آمریکا صرف شده است.
با صرف این هزینه ها تعداد لایکهای صفحه فیسبوک انگلیسی زبان وزارت خارجه آمریکا از ۱۰۰هزار، به بیش از ۲ میلیون و ۴۵۰هزار رسیده است.
در این گزارش آمده است که بسیاری از این ''هواداران خریداری شده'' شاید بر روی یک تبلیغ کلیک و یا یک عکس را لایک کرده باشند اما به شکل واقعی آن موضوعات را مورد توجه قرار نداده و مطالب صفحه را دنبال نکرده اند.
این گزارش ۵۷ صفحهای می افزاید: تنها دو درصد از افرادی که صفحات را لایک کردهاند، واقعی بوده و با گذاشتن نظرات خود، حضور فعالی داشته اند.
این گزارش با چالش کشیدن خرید هواداران گران قیمت، نبود استراتژی مشخص برای جذب مخاطبان و فقدان هدفگذاری درست در فضای مجازی را عامل این حیف ومیل صورت گرفته توسط وزارت خارجه آمریکا دانسته است.