اردوغان دیگر به غزه نخواهد رفت

اردوغان دیگر به غزه نخواهد رفت
سه شنبه 18 تير 1392 - 14:56

سفر رجب طیب اردوغان به باریکه غزه که قرار بود در همین روزها انجام شد، صورت نخواهد گرفت و او باید منتظر گذشت زمان باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم در حالی که اتحاد دولت اخوانی ترکیه و اخوانی مصر بر آن بود تا جنبش حماس را از محور مقاومت جدا کرده و وارد محور سازش کند و به همین مناسبت نیز ابتدا امیر سابق قطر به غزه رفت، به نظر می رسد این سناریو با سرنگونی مرسی در مصر عملاً شکست خورده است.

بر اساس این گزارش، رجب طیب اردوغان که پیش از این سفرش به غزه با مخالفت صریح سران رژیم صهیونیستی مواجه شده بود و آمریکایی ها نیز او را از این سفر منع کرده بودند، پس از توضیحات کافی در مورد لزوم حمایت از سران منزوی جنبش حماس و استفاده از دیپلماسی عمومی جهت بهره برداری در داخل این کشور در مقابل معترضان، توانست مجوز این سفر را بگیرد، اما به نظر می رسد انقلاب مردم و ارتش مصر علیه محمد مرسی، او را از این سفر منع کرده باشد.

گفته می شود که اردوغان و وزیر خارجه اش بر این سفر و سخنانی که او در غزه ایراد خواهد کرد، حساب ویژه ای باز کرده بودند، اما اکنون در مصر هیچ کس نمی تواند عبور وی از سینا به داخل باریکه غزه را تضمین کند و به نظر می رسد که با توجه به مواضعی داوداوغلو، در مورد تحولات اخیر مصر، سران قاهره چندان تمایلی هم نداشته باشند که از اردوغان در خاک خود استقبال کنند.

برکناری مرسی از قدرت در مصر بدون شک به همان اندازه که برای حماس دردناک بود و رئیس دفتر سیاسی آن را آواره خواهد کرد، برای اردوغان نیز شکست سنگینی خواهد بود و این مساله به خوبی در رسانه های طرفدار اردوغان نمود یافته است.

با توجه به این شرایط به نظر می رسد در حال حاضر راه سوء استفاده اردوغان از مساله فلسطین برای بهره برداری حزبی و شخصی بسته شده است و او نمی تواند به فریبکاری های خود ادامه دهد.

 

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها