بندر بن سلطان پشت انفجاربیروت

بندر بن سلطان پشت انفجاربیروت
پنج‌شنبه 20 تير 1392 - 10:43

العالم - روزنامه اسرائيلي «يديعوت آحارونوت»،‌ از احتمال دخالت عربستان از طريق يكي از گروه‌هاي جهادي تندرو، پشت پرده انفجار خودروي بمب گذاري شده در حومه جنوبي بيروت خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم ، اين روزنامه در يادداشتي به قلم «الكس فيشمن» نويسنده نظامي و امنيتي اين سوال را مطرح كرد كه چرا هميشه موساد و اسرائيل در هر انفجاري در منطقه شمالي مظنون هستند؟ امروز تقريباً دستگاه هاي امنيتي و جاسوسي همه كشورها در سوريه و لبنان فعال هستند. دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي تركيه، اردن، سعودي، قطري، آمريكايي ، روسي، انگليسي، فرانسوي و آلماني در سوريه حضور دارند.

وي افزود: امروز معمولا پشت پرده اغلب انفجارها در لبنان و سوريه گروه‌هاي تندرو هستند كه براي مهار شيعيان تلاش مي كنند و همه آنها يك حامي و پشتيبان دارند كه  «بندر بن سلطان» سفير سابق عربستان در ايالات متحده و رئيس سازمان اطلاعات اين كشور است.

يديعوت آحارونوت تأكيد كرد كه معمولا درهاي كشورهاي غربي به روي بندر بن سلطان باز است و او از طريق سرمايه‌هاي عربستان مي‌تواند آدم و سلاح بخرد و نفوذ خود را گسترش دهد.

به نوشته اين روزنامه، بندر بن سلطان با اموال رياض به خريد نيرو و ابزار اقدام مي كند و از گروه هاي سلفي در خاك سوريه حمايت مالي دارد  كه اين گرو‌ه‌هاي تندرو خونبار ترين حملات را در سوريه انجام مي دهند.

قطري ها نيز از گروه هاي وابسته به اخوان المسلمين عليه نظام سوريه حمايت مي كنند. دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي تركيه كاملاً در تحولات سوريه دست دارند و بلكه تركيه به گروه هاي تندروي سلفي اجازه فعاليت مي دهد و اخيراً نيز رئيس سازمان موساد با رئيس سازمان اطلاعات و امنيت تركيه ديدار كرد.

بنابراين، بسيار محتمل است كه يكي از اين گروه هاي تندرو در پشت انفجاري باشند كه در پاركينگ نزديك ساختمان همكاري اسلامي در منطقه «بئر العبد» در جنوب حومه بيروت روي داد و منجر به زخمي شدن بيش از 53 نفر شد.

چنین گزارشی در شرایطی منتشر شده است که برخی مقام های لبنانی اسرائیل را عامل انفجار تروریستی امروز در جنوب بیروت نامید و آن را به تلاش برای تشدید اختلافات شیعه و سنی در لبنان متهم کرد.

سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در بیانیه ای اعلام کرد: این انفجار مستلزم سطح بسیار بالایی از آگاهی و هشیاری در میان مردم لبنان در مواجهه با خطراتی است که این کشور و کل منطقه را محاصره کرده اند بخصوص تلاش های اسرائیل برای به بحران کشاندن لبنان از طریق حملات تروریستی.

پربیننده ترین خبرها