عزل مرسی و آزمون دشوار شبکه‌های تلویزیونی عربی

عزل مرسی و آزمون دشوار شبکه‌های تلویزیونی عربی
يکشنبه 30 تير 1392 - 21:43

برکناری محمد مرسی رییس جمهور سابق مصر باعث شعله ورشدن جنگ تبلیغاتی میان دو شبکه مهم عرب‌زبان، یعنی العربیه و الجزیره گردیده و این دو شبکه، صداقت و رفتار حرفه‌ای را به کلی رها کرده اند و آشکارا، دیدگاه تأمین‌کنندگان مالی خود را بازتاب می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، پس از وقایع اخیر مصر، در حالی که الجزیره تصمیم ارتش مصر برای برکناری مرسی را "کودتا" می داند العربیه از مداخله ارتش استقبال نموده و نام آن را انقلاب دوم نهاده است.

روزنامه مصری الاقتصادیه با بیان این مطلب نوشت: اختلاف این دو شبکه در ابتدای بهار عربی در سال 2011 آغاز شد و هر یک کوشیدند مواضع رسمی قطر و عربستان در قبال رویدادهای شتابان منطقه را به شکلی که خود می خواهند، بیان نمایند.

عبدالله الشمری کارشناس روابط بین الملل در این باره به "الاقتصادیه" گفت: متاسفانه این دو شبکه بیش از آنکه به فکر امور حرفه ای و اطلاع رسانی باشند، به دیدگاه تامین کنندگان مالی خود اهمیت می دهند.

وی افزود: العربیه و الجزیره مشروعیت و صداقت خود را در زمینه نقل رویدادهای مصر از دست داده اند و فقط کارشناسانی را دعوت می کنند که دیدگاه شبکه را بیان نمایند.

محمد الوافی کارشناس اطلاع رسانی عربی در دانشگاه سوربون پاریس هم در این باره اظهار داشت: دو طرف رویداد های مصر را به شکلی متفاوت ارائه می دهند، العربیه تظاهرات مخالفان در میان التحریر؛ و الجزیره تظاهرات موافقان مرسی در قاهره را نشان می دهد.

همچنین سعد العجمی تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه کویت گفت: دو شبکه دو مسیر مغایر با یکدیگر را برای پوشش رویدادهای موجود برگزیده اند گرچه تظاهرات را نشان دادند اما تظاهرات را با رویکرد دلخواه خود بزرگتر از حجم طبیعی به تصویر کشیدند.

پربیننده ترین خبرها