معترضان ترکیه قصد عقب نشینی ندارند

معترضان ترکیه قصد عقب نشینی ندارند
دوشنبه 31 تير 1392 - 23:00

استاد دانشگاه ترکیه با اشاره به ادامه تنش ها و تظاهرات در ترکیه، تاکید کرد که تظاهر کنندگان قصد عقب نشینی در برابر دولت را ندارند.

"محمد خیری اوغلو" روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: از دیدگاه اجتماعی، تحولات کنونی ترکیه سرانجام خوبی نخواهد داشت و به احتمال زیاد، اعتراضات ابعاد گسترده تری از آن چه پیش بینی می شود، خواهد یافت.

وی با اشاره به پافشاری دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و هواداران دولت از یک سو؛ و مخالفان و تظاهرکنندگان مسالمت جو بر مواضع و دیدگاههای خود از سوی دیگر، خاطر نشان کرد: اگر تظاهرات از حالت مسالمت آمیز خارج و به درگیری و رقابت سیاسی تبدیل شود، ابعاد سیاسی غیرقابل تصوری خواهد یافت و به بروز گسست در ترکیه منجر خواهد شد و دو اردوگاه اصلی را رودرروی هم قرار خواهد داد.

اوغلو افزود: باید اوضاع ترکیه را هم از نظر اجتماعی و سیاسی و هم از نظر اقتصادی تحلیل کرد، زیرا اکثر معترضان از سیاست های اقتصادی نابسامان ترکیه ناخرسندند و به نبود عدالت اجتماعی و آزادی اعتراض دارند.

این استاد دانشگاه ترکیه سپس به خودداری تحلیلگران سیاسی از تشبیه آن چه در میدان تقسیم ترکیه می گذرد با آن چه بر میدان التحریر مصر می رود، اشاره و خاطر نشان کرد که بعید نیست این تحولات به براندازی نظام ترکیه نیز منجر شود.

وی افزود: هر چند اوضاع ترکیه به حدی نرسیده است که منجر به سقوط نظام شود، اما احتمال این که اوضاع به همین منوال باقی بماند زیاد است و اگر اوضاع کنونی ادامه یابد، کنترل معترضان غیرممکن خواهد بود.

اعتراضات استانبول، هفته گذشته و این هفته از سرگرفته شد و راهپیمایی در میدان تقسیم ادامه یافت.

این تظاهرات از ابتدای ماه گذشته میلادی در اعتراض به سیاست های رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه آغاز شد و مخالفان او را به انحصار طلبی در قدرت متهم کردند.

7/22
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها