بازتاب احکام حبس نظامیان درترکیه،

اردوغان منتقدانش را حذف می کند

اردوغان منتقدانش را حذف می کند
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 13:47

استانبول،العالم- پژوهشگر سياسي و دانشگاهي تركيه با اشاره به نارضایتی افكار عمومي در این کشور به دلیل حکم دادگاه برای فرماندهان ارتش، گفت: حمايت هاي آمريكا از اردوغان دلیل اعمال نفوذ وي براي حذف تمام منتقدانش از صحنه است.

"حسني محلي" روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: در ترکیه برخی افراد به ویژه رئيس اتحاديه وكلا، صدور حكم زندان برای فرماندهان ارتش به اتهام تلاش براي براندازي را به تصميمات دادگاه هاي نازي در دوران هيتلر تشبيه كرده اند .
وي افزود: رهبر حزب جمهوري خواه خلق ـ از معارضان دولت ترکیه ـ حكم اين دادگاه را غير قانوني توصيف كرده زيرا دادگاه با فرمان مستقيم يا غير مستقيم رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، چنین حکمی را صادر کرده است.
دادگاهی در ترکیه، دیروز (دوشنبه ۱۴ مرداد)  ژنرال ایلکر باشبو، فرمانده کل پیشین ارتش این کشور را به اتهام "توطئه برای براندازی دولت" به حبس ابد محکوم کرد. در این پرونده که از پنج سال پیش مطرح شده، ۲۷۵ متهم به دادگاه احضار شده اند و ده‌ها تن به زندان متهم شده اند.
"حسنی محلی" همچنين خاطرنشان کرد كه اردوغان مدتي است تلاش مي كند از طريق اعمال نفوذ در دادگاههاي تحت سلطه اش از شر دشمنان سياسي خود اعم از شهروندان عادي و نظامي خلاص شود.
این پژوهشگر سیاسی و دانشگاهی ترکیه، بعيد دانست که در صورت ارجاع حکم به دادگاه استيناف، تخفيفي برای متهمان در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان كرد اين دادگاه در سپتامبر گذشته 363 نفر از ژنرال ها و افسران ارتش از جمله چند فرمانده نيروي هوايي و دريايي را به تحمل زندان تا 25 سال محکوم کرد.
محلي با هشدار درباره احتمال بروز بحران سياسي، اجتماعي و رواني در ترکیه تأکید کرد، بعد از اعتراضاتي كه پايان ماه مي گذشته در ميدان تقسيم آغاز و به 50 استان كشور كشيده شد و میليونها شهروند در آن شركت كردند، انتقادات متعددي از سوي كشورهاي اروپايي، آمريكا وسازمانهاي حقوقي بين المللي متوجه اردوغان شده است.
پژوهشگر سیاسی و دانشگاهی ترکیه افزود: اردوغان در تنگنا قرار گرفته و احتمال تحرك ارتش براي دخالت جهت حل بحرانها افزايش يافته است.
محلي خاطرنشان کرد: اگر حمايت مطلق آمريكا از اردوغان نبود وي نمي توانست حتي يك سرباز را به زندان بيفكند و اگر اين حمايت ادامه يابد بخصوص بعد از بركناري مرسي در مصر كودتا در تركيه به راحتي امكان پذير نخواهد بود.

پژوهشگر مسائل سياسي تركيه گفت: اگر حمايت آمريكا از اردوغان متوقف شود، امکان دارد ارتش دست به تحرکاتی بزند؛ در چنین شرایطی اگر كشورهاي خارجي سرمايه هاي خود را از ترکیه خارج کنند، این کشور با بحران سياسي و مالي و اقتصادي روبرو خواهد شد. در  چنين شرایطی ارتش مي تواند برای سرنگوني دولت رجب طيب اردوغان دخالت کند.
MKH-5-23:35

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها