نگرانی فزاینده عربستان از بیداری گسترده جوانان

نگرانی فزاینده عربستان از بیداری گسترده جوانان
پنج‌شنبه 24 مرداد 1392 - 14:31

العالم - استفاده روزافزون از شبکه توئیتر و ناتوانی مقام های عربستان در کنترل حجم مطالب سیاسی و تاثیر گذاری آن در افزایش آگاهی ها، به نگرانی فزاینده ای برای حاکمان آل سعود تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم نتايج يك پژوهش توسط آكادمي روزنامه نگاري بي بي سي نشان می دهد كه عربستان سعودي در ميان ساير كشورهاي عربي ركورد دار استفاده از شبكه اجتماعي توئيتر است و همين امر خشم مقامات اين كشور را به دليل عدم توانايي در كنترل حجم عظيم مطالب سياسي در اين شبكه اجتماعي برانگيخته است.

"وليد ابوالخير" وبلاگ نويس عربستاني در گفت وگو با شبكه DW دليل روي آوردن جوانان این کشور به توئيتر براي انتشار نظرات خود را كنترل شديد همه رسانه هاي ديداري، شنيداري، مطبوعات و حتي موسسات جامعه مدني وابسته به حكومت آل سعود ارزيابي كرد.

وی می گوید: كنترل شديدي كه آل سعود بر رسانه ها و موسسات جامعه مدني دارند در مورد توئيتر اگر نگوييم غيرممكن است، حتما كار مشكلي خواهد بود زيرا حضور میليونها عضو در توئیتر و صدها هزار مطلبي كه به صورت روزانه در اين سايت قرار داده مي شود به جوانان عربستانی آزادي عمل بيشتري براي اظهار نظر بدون واهمه را اعطا كرده است.

ابوالخير كه يك بار به اتهام توهين به دستگاه قضايي آل سعود و تلاش براي تشويش اذهان عمومي بازداشت شده، مي گويد: پيش از اين همه شهروندان سعودي از اظهار نظر هراس داشتند چون خود را در اين اعتراض تنها مي ديدند؛ اما با وجود شبكه هاي ارتباط اجتماعي مانند توئيتر خيل كثيري از شهروندان ناراضي، توانستند با هم كيشان خود در توئيتر تعامل برقرار كنند.

وی معتقد است: امكان گردهمايي هزاران نفر در يك فضاي مجازي كه همگي در نارضايتي از اوضاع سياسي و اجتماعي كشورشان مشتركند باعث شده که سقف مطالبات شهروندان عربستانی از بسياري از خطوط قرمز حكومت عبور كند.

"حمزه الحسن" پژوهشگر عربستاني نيز در اين باره به شبكه DW گفت: توئيتر فضايي است كه رژیم آل سعود نمي تواند آن را حتي با وجود اقدامات سركوب گرانه و حبس وب نگاران و فيلتر كردن سايتهاي اينترنتي کنترل کند؛ همچنین تعداد اعضاي توئيتر پيوسته درحال افزايش است و همين امر مقامات آل سعود را درمورد عدم توانايي در كنترل اوضاع نگران تر مي كند.

وی می افزاید: استفاده جوانان سعودي از توئيتر به عنوان ابزاري براي ايراد انتقادهاي گزنده از رژیم آل سعود باعث شده این رژیم به بازداشت و محاكمه گسترده وب نگاران با اتهاماتي مانند توهين به مقامات يا اخلال در امنيت دست بزنند چنان كه برخي معتقدند بهار سعودي و آغاز انقلاب در عربستان از توئيتر خواهد بود.

الحسن می افزاید: البته بازداشت و محاكمه تنها ابزار مورد استفاده مزدوران آل سعود نيست، علاوه بر آن فتواهايي كه استفاده از توئيتر را حرام مي شمرد و نيز خدشه به چهره فعالان سياسي نشان دهنده اوج ناتواني آل سعود در تعامل با اين شبكه اجتماعي و فعالان در آن است.

این پژوهشگر عربستانی معتقد است که توئيتر پنجره آزادي ملت عربستان است زيرا به جامعه اي كه از سركوب و خفقان رنج مي برد اجازه داد تا اظهار نظر كند و هاله تقدس از چهره علماي ديني و حاكمان خود بزدايد؛ از اين رو ديگر هيچ چيز منزه از انتقاد نيست.

پایگاه خبری راصد که این گزارش را منتشر کرده می نویسد: استقبال گسترده از پايگاه توئيتر، آن را مشخصا به ابزاري در دست مخالفان سياسي تبديل كرده و باعث شده صداي مطالبات جوانان به گوش ادارات دولتي در عربستان برسد؛ الحسن در اين مورد مثالي مي زند و مي گويد: مقامات آل سعود قصد داشتند يكي از درهاي حرم مقدس مكه را به نام يكي از حاكمان نامگذاري كنند اما در پي حملاتي كه در توئيتر عليه اين اقدام صورت گرفت از اقدام خود عذرخواهي كردند.

به نوشته سایت راصد، حكومت عربستان از انتقال مطالب توئيتر به ميان عامه مردم نگران است، اگرچه اين پايگاه اجتماعي وسيله تجمع سياسي و بسيج گروههاست اما تا كنون نتوانسته باعث خلق يك تجمع اعتراضي در خيابان شود.

وليد ابوالخير دليل اين امر را ترس حكومت از رسيدن مطالب توئيتر به گوش عامه مردم مي داند و مي گوید: چند مقام سعودی به من گفته اند كه اگر در كنترل فضاي مجازي ناتوان باشيم اما هرگز كنترل عموم مردم را از دست نخواهيم داد.

مقام های عربستان با خدشه چهره وب نگاران به عنوان افرادي فتنه انگيز سعي مي كنند به افكار عمومي القاء كنند که در روند حكومت اشتباهاتي وجود دارد اما تلاش مي كنند از تاثيرگذاري مطالب توئيتر در ميان مردم بكاهند.

محمد حمزه در این خصوص معتقد است که انقلاب توئيتر يك انقلاب واقعي است كه نگرش بسياري از جوانان سعودي را تغيير داده و آنها نه ديگر با فتواي علماي سلفي و نه با رسانه ها قانع نمي شوند و به داشتن يك كشور دموكرات و آزاد چشم دوخته اند.
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها