تیم بازرسی شیمیایی سازمان ملل به سوریه می رود

تیم بازرسی شیمیایی سازمان ملل به سوریه می رود
پنج‌شنبه 24 مرداد 1392 - 15:10

العالم - مقام های سازمان ملل از موافقت سوریه برای مسافرت یک هیات بازرسی سازمان ملل این کشور در باره سلاح های شیمیایی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد که دبیر کل از موافقت دولت سوریه با اصول پیشنهادی از سوی هیات بازرسی سازمان ملل ابراز خرسندی کرده است.

به گفته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل ، در پی موافقت دولت سوریه با این اصول ، به زودی گروهی از کارشناسان سازمان ملل به دمشق سفر می کنند.

" بان کی مون " دبیرکل سازمان ملل گفته است که بعد از توافق سازمان ملل و دولت سوریه درباره جزئیات این سفر ، کارشناسان این سازمان ، در آستانه سفر به سوریه برای تحقیق درباره ادعاهای مربوط به استفاده از سلاح های شیمیایی طی جنگ این کشور ، قرار دارند.

سازمان ملل دو هفته پیش اعلام کرده بود که دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ، با دادن اجازه به تیم بازرسان این سازمان به ریاست " أكي سيلستروم " دانشمند سوئدی برای سفر به سه منطقه در سوریه که گفته می شود در آن جا از سلاح های شیمیایی استفاده شده ،موافقت کرده است.

وی افزود " سفر بازرسان سازمان ملل به سوریه به زودی طبق توافقی که با دولت دمشق حاصل شده ، انجام خواهد گرفت و  بازدید از مواضعی که ادعا می شود درآن سلاح های شیمیایی استفاده شده ،
ممکنست که 14 روز به طول بیانجامد و البته احتمال تمدید آن با موافقت دو طرف وجود دارد.

سازمان ملل اعلام کرده است که تیم بازرسان به رهبری سیلستروم کارهای مقدماتی خود را برای سفر به لاهه در اوایل این هفته انجام داده است.

یکی از اماکنی که کارشناسان سازمان ملل از آن بازدید خواهند کرد ، منطقه خان العسل در حلب واقع در شمال سوریه است که دولت سوریه می گوید که مخالفان ماه مارس درآن جا از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند.

نام دو مکان دیگر اعلام نشده است.

شورشیان سوری ماه گذشته ، خان العسل را از کنترل نیروهای سوری خارج کردند.

دراین حال ، ائتلاف ملی مخالف سوریه به دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده است که با تیم بازرسان این سازمان همکاری و از بازرسان در همه مناطق تحت کنترل این ائتلاف استقبال خواهد کرد.

سازمان ملل اعلام کرد که 13 گزارش درباره استفاده احتمالی از سلاح های شیمیایی دریافت کرده است که یکی از این گزارشها را دولت سوریه و بقیه را انگلیس ، فرانسه و آمریکا به این سازمان ارائه کرده اند.

دولت سوریه و مخالفان یکدیگر را به استفاده از سلاح های شیمیایی متهم می کنند و هر یک از دو طرف ، این اتهامات را رد می کنند.

تیم بازرسان سازمان ملل فقط تلاش خواهد کرد تا درباره استفاده از سلاح های شیمیایی اطمینان پیدا کند نه اینکه چه طرفی از این سلاح ها استفاده کرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها