لاريجانی: رای ندادن مجلس به سه وزیر سیاسی نیست

لاريجانی: رای ندادن مجلس به سه وزیر سیاسی نیست
يکشنبه 27 مرداد 1392 - 20:30

العالم - رئیس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به راي اعتماد نمايندگان به 15 وزير از 18 وزير معرفي شده از سوي دولت تاكيد كرد كه رويكرد مجلس نسبت به دولت مثبت است و عدم راي اعتماد به سه وزير سياسي نيست.

" علي لاريجاني " يكشنبه شب در گفت و گو با برنامه  " من طهران " شبكه خبري العالم افزود : در كشور ما قواي سه گانه از هم مستقل هستند، رئيس جمهور وزرا را انتخاب مي كند و مجلس درباره آنها تحقيق و بررسي به عمل مي آورد .

وي یادآور شد: يكي از لوازم مردم سالاري استقلال قواست و فكر مي كنم پخش مستقيم جلسات راي اعتماد از طريق راديو و تلويزيون  نشان داد كه مجلس كاملا مستقل است و در تشخيص و بررسي، ملاك هاي خاص خود را دارد.

وي  گفت : برخي وزرا راي بسيار بالايي آوردند و اين نشان دهنده تاكيد مجلس بر كارايي آنهاست و بعضي را كه از لحاظ كارامدي قوي مي دانست راي بالايي داد و تعدادي هم متوسط راي آوردند و درمورد سه نفري كه راي نياوردند اين حرف درست نيست كه بگوييم اين مساله اي سياسي است چون سياسي تر از اين افراد راي آوردند و وارد كابينه شدند .مجلس درباره بعضي از وزرا نظرش اين بود كه بايد كارامد تر باشند.

شرايط كشور پيچيده و حساس است

رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد :  شرايطي كه دكتر روحاني مسووليت قوه مجريه را به عهده گرفته پيچيده و حساس است.در ابتداي دولت نهم شرايط ما بهتر بود اما نكات مثبتي هم هست مانند همگرايي براي پيشبرد كارها و حل مشكلات و نيز ورود افراد باسابقه و با  تجربه در كابينه به حركت موفقيت آميزتر دولت در آينده كمك خواهد كرد. ممكن است تهديداتي هم وجود داشته باشد اما ظرفيت هاي دولت فعلي براي عبور از اين مشكلات ظرفيت هاي خوبي است.

لاريجاني بيان كرد : اين مطلب دقيق نيست كه محك توفيق اين دولت به سياست خارجي آن بستگي داشته باشد. شرايط فعلي ما از نظر اقتصادي احتياج به سياست مدوني دارد و گمان نمي كنم وضعيت اقتصادي ما كاملا تحت تاثير تحريم ها باشد

وي با اشاره به اينكه  ظرفيتهاي بسيار خوبي در ايران هنوز بالقوه هستند كه بايد بالفعل شود ، افزود : اين يك نكته محوري است كه تاثيرگذاري در سياست خارجي مي تواند منوط به ، به  فعليت رساندن ظرفيتهاي اقتصادي دروني باشد . لذا كارامدي وزرا براي بالفعل كردن ظرفيت هاي بالقوه بسيار كمك كننده است. مي توان اين گونه گفت كه در شرايط فعلي توانمند سازي ظرفيت هاي اقتصادي داخلي و سياست خارجي با هم تعامل دوسويه دارند و بسيار هم با اهميت است.

توان ديپلماتيك ايران درخدمت حل مسائل منطقه ای

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد : به طور طبيعي هر نظام يك شاخص هاي پايه اي براي سياست هاي خود دارد كه انتخابات نمي تواند همه اينها را تغيير دهد زيرا سياست هاي ما را مراجع رسمي بررسي و تصويب مي كنند مثلا برخي از آن در قانون است و برخي در سياست هاي كلي است كه مقام معظم رهبري آن را معين مي كنند و برخي قوانين مجلس است لذا نظام ها براساس سياست هاي كلي و اسناد بالادستي خود عمل كنند اما ظرفيت هاي ديپلماتيك بسيار مهم است كه مي توان آن را زنده كرد و در شرايط فعلي و با توجه به موقعيت ايران در منطقه مي توان براي حل مشكلاتي مانند مساله هسته اي و مسائل منطقه اي از توان خود براي حل اين مسائل استفاده كنيم.

لاريجاني خاطرنشان كرد : كشورهاي همسايه و كشورهاي عربي و اسلامي هميشه جزو اولويت هاي ايران بوده و قبول دارم كه گاهي بعضي فضاسازي ها براي ايجاد هراس بين ايران و برخي كشورهاي عربي به وجود آمده است. مخصوصا در جريان انقلاب هاي منطقه اي در دوسال اخير اين موج بيشتر شد . هرچند در بعضي موارد فقط موج نيست بلكه ما واقعا اختلاف نظر داريم .

وي افزود : در مساله سوريه ما با برخي كشورهاي منطقه واقعا اختلاف نظر داريم و آنها تصورشان از ابتدا اين بود كه با فشار نظامي مي توانند مساله را حل كنند و ما اعتقاد داشتيم دموكراسي در هيچ كشوري با سلاح محقق نمي شود، اينجا نقطه اصلي اختلاف نظر ما بود كه گوش ندادند و صدمه اي به بنيه سوريه زدند و موفق نشدند و حتي نشست ژنو 2 هنوز سرنوشت نامعلومي دارد.

وي گفت : اختلاف بين شيعه وسني گاهي دامن زده مي شود كه ما به آن هيچ اعتقادي نداريم ، امام خميني (ره) هميشه توصيه مي فرمود كه مسلمانها بايد يد وااحده باشند، تئوري ايشان بر اساس امت اسلامي بوده وسياست جمهوري اسلامي ايران هم هميشه برپايه وفق و مدارا در فرق مختلف اسلامي است.

وي تاكيد كرد :  اين كه در منطقه با انفجار مساجد شيعه مي خواهند اختلاف افكني كنند يا در مصر بعضي از افراد را مي كشند اينها خلاف سياستهاي ماست و ما با همه مسلمانان ارتباط داريم همچنان كه در عراق هم با كردها ، هم اهل تسنن و هم شيعيان ارتباط خوبي داريم و معتقديم كه همگرا بودن آنان مي تواند شرايط را تغيير دهد همچنانكه ايجاد دولت وحدت ملي توانست برايشان توفيق ايجاد كند.

ريشه ايران هراسي،  سرويس هاي امنيتي برخي كشورهااست

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت و گو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد : هرچند ما اختلاف نظرهايي با برخي كشورهاي همسايه داريم اما  هراسي كه از ايران ايجاد مي كنند طبيعي نيست گاهي ريشه آن در سرويس هاي امنيتي برخي كشورهاست كه در ايجاد اختلاف تعمد دارند و گاهي هم رسانه ها به آن دامن مي زنند البته گاهي هم برخي روحانيون كشورها كه در رسانه ها هم دائما حضور دارند و به اختلافات دامن مي زنند كار اشتباهي است.

لاریجانی يادآور شد : سياست جمهوري  اسلامي همواره براساس وفق و مدارا بوده و برخي سوء تفاهم هاي به وجود آمده نيز از طريق مذاكره دولت دكتر روحاني قابل حل است.

اراده و خواست مردم ؛ تنها راه حل بحران مصر

رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره رويدادهاي مصر با تاكيد براينكه  " هر گونه راه حل درآن کشور به شرايط دروني و انتخاب مردم مربوط است " خاطرنشان كرد : برخي نسخه هاي پيچيده شده براي مصر از خارج مانند دلالی آمریکاییان ، را خام مي دانيم.

وي با اشاره به اينكه ، مصر از نظر تاريخي و توانمندي هاي فكري كشوري ممتاز در جهان عرب واسلام به شمار می آید وضع فعلي آن را ناهنجار و نگران كننده توصیف کرد. 

وی افزود : مقام معظم رهبري فرمودند انسان نگران جنگ داخلي در مصر است، برخوردهاي خشن در مصر اين نگراني را افزايش داده است، بايد علما، دانشمندان، سياستمداران با يكديگر همفكري كنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با یاد آوری سفرهای خود به مصر و دیدار و گفت و گو با شخصیت هایی مانند حسنین هیکل ، فهمی هویدی ، احمد الطیب واعضای اخوان المسلمین گفت: ما از گذشته با بسياري از سياستمداران مصري ارتباط داشتيم، هر چند روابط در زمان حسني مبارك حداقل بود، ولي روشنفكران مصربا ما ارتباط داشتند.

لاريجاني گفت : بايد مصريها استراتژي روشني داشته باشند، كشيدن اين مسائل به خيابان و درگيرشدن به ضرر آنان است، كشتار و كشمكشهاي دروني به سود اسراييل تمام می شود ؛چون توانشان تحليل رفته و مشكلات اقتصاديشان افزايش يافته است. بايد بپذيرند گروهها در مصر وزنه هاي مختلف دارند مانند اخوان المسلمين و گروههاي اسلام گراي مخالف آن، قبطيها و صوفيه، بايد گفت وگوي ملي در مصر ايجاد شود تا بدانند اداره كشور با هماهنگي همه امكان پذيرتر است، هيچ طرفي مانند مصريها دلسوز اين موضوع نيست، متاسفانه برخي از كشورها از ارتش و حكومت فعلي حمايت كردند و برخي ديگر از اخوان المسلمين و مرسي و نتيجه آن صف كشي در داخل كشور شد.

ایران از گفت و گوی ملی در مصر حمایت می کند

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود : موضع ايران حمايت از گفت وگوي ملي و معالجه دروني است، آمريكاييان يك بار از يك طرف و يك بار از طرف مقابل حمايت كردند، مصر سياستمداران و رجال مذهبي قوي دارد، در گفت وگوي ملي بايد از منافع شخصي گذشته و به راه حل دست يابند، مثلا عراق توسط آمريكاييان اشغال شد، خيلي براي آن کشور مصيبت ايجاد كردند، آنچه باعث موفقيت عراقيها پس از 5 سال در زمينه بيرون راندن آمريكاييان بود، گفت وگوي ملي ميان سني، شيعه و كرد بود تا به يك مدل حكومتي رسيدند، مثلا رييس مجلس سني است، نخست وزير شيعه و رييس جمهور كرد است، در مصر نيز اين ظرفيت وجود دارد. حمايت كشورها از يك طرف را قابل قول نمي دانيم، در زمان بحران بايد كمك كرد تا مشكل از درون حل شود.

لاريجاين برخي اظهارات و توصيف ها از جمله " كودتا" يا "شبه كودتا" در باره رويدادهاي مصر را بيهوده دانست و  گفت : متاسفانه اوضاع كنوني باعث ايجاد كشمكش دروني در مصر شده است.

وي همچنين در باره نقش احتمالي رژيم صهيونيستي در وضعيت كنوني مصر خاطرنشان كرد :  بعيد مي دانم طرف اسراييلي در بحران مصر به اين شكل دست داشته باشد اما نفعش را اين رژيم مي برد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در باره عمق رویدادهای فعلی مصر ، گفت : فتنه بسيار عميق شده است و حتي در شهرهاي كوچك بروز کرده است ، لذا بخشهايي از مردم، سياستمداران و  مذهبيون بايد نگاه پرگذشت براي گفت وگوي ملي داشته باشند و رجال سياسي بنشيند و ومشكلات را حل كنند، با خشونت اين مساله قابل حل نيست.

حضور تروريست ها و دخالت هاي خارجي ؛ واقعيت رويدادهاي سوريه

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بحران سوريه و كمك ايران به حل آن گفت: در مساله سوريه دو موضوع جدي وجود دارد، حضور تروريستها و دخالت هاي خارجي، برخي دولتهاي خارجي به تهران و مسکو  گفته اند سلاح مي دهند و كمك  مي كنند براي آتش بازي سياسي، ايران مي گويد كشورها بايد از دخالت مسلحانه در سوريه بپرهيزند. برخي از كشورها سوريه را به محلي تبديل كردند كه از يك طرف تروريستها حمايت شوند براي انهدام سوريه و سوريه اين تروريستها را از بين ببرد، لذا اين رفتاري غيرشرافتمندانه و توطئه آميز از سوي كشورهاي مزبور است، بايد حركتهاي خشونت آميز و كمكهاي تسليحاتي و مادي براي به اصطلاح حمايت از دمكراسي متوقف شود، كشورهايي كه سلطنتي هستند براي دمكراسي در سوريه دل مي سوزانند كه مضحك است.

لاریجانی تاكيد كرد : سوريه نيازمند راه حل سياسي است كه از درون گفت وگوهاي ملي به وجود مي آيد، تلاش كرديم از طريق گروههاي مختلف از جمله مخالفين و روسها از طريق ژنو 2  مشكل حل شود، ولي برخي كشورها نمي گذارند اين حركت سياسي به نتيجه برسد چون به راه حل نظامي اعتقاد دارند اما در شعار سخن ديگري مي گويند.

وي در همين حال در باره خطر بروز جنگ طايفه اي در سوريه گفت : خطر طايفه اي و سرايت آن به كشورهاي ديگر اندك است چون كشورهاي منطقه هوشیار هستند و مي دانند كه از ايجاد دعواي سني و شيعه مي توانند به صورت تاكتيكي استفاده كنند، اما مشكلات بزرگتري را براي خودشان به وجود خواهد آورد، رويدادهاي لبنان نشان داد دشمنان مي خواهند اين آتش را گسترش دهند اما سيد حسن نصرالله يك رهبر هوشيار و فرزانه بوده و حزب الله نيز نيرويي قوي است و مي توانند اين مسائل را به راحتي حل كنند.

لاريجاني در باره افق و چشم انداز دستيابي به راه حل سياسي در  بحران سوريه ، افزود : اينكه افق آينده حل سياسي نزديك باشد احتمالا بعيد است چون عوامل زيادي در آن نقش دارد؛ اما در ميدان ارتش سوريه توانسته جايگاههاي مهمي براي خود فراهم كند، اميدوارم تلاشهاي ايران و ديگر كشورهاي جهان به نشستن دو طرف پشت ميز مذاكره منجر شود و بدانند با كار تروريستي نمي توانند مشكل سور يه را حل كنند.

وي با بيان اينكه بعيد است اين مساله به زودي حل شود چون عوامل متعددي در آن نقش دارد، یادآور شد : از نظر ميداني ارتش سوريه توانسته است جايگاه هاي مهمي را براي خود فراهم كند. اميدوارم كه تلاش هايي كه ايران و برخي ديگر از كشورها مي كنند، سبب شود گروه هاي مخالف پاي ميز مذاكره بنشينند و بدانند كه با كار تروريستي نمي توانند مشكل سوريه را حل كنند. در واقع اين سوء استفاده اي است كه ديگران از اين گروه ها مي كنند و ما در اين زمينه اطلاعات داريم.

تحولات سوريه بر قدرت حزب الله بي تاثير است

رئيس مجلس شوراي اسلامي  در باره احتمال ايجاد بحران سوريه از سوي آمريكا براي فرسوده كردن توان حزب الله گفت : ممكن است اين نگاه وجود داشته باشد. طبعا كشوري مثل سوريه كه در خط مقدم مقاومت بود، تضعيفش به ضرر امت اسلامي است و اين مساله را از ابتدا تذكر داده ايم. اما اين كه تحولات سوريه بتواند به قدرت حزب الله لطمه بزند، ساده انديشي است چون حزب الله از قدرت بسيار خوبي برخوردار بوده و اين مساله، خيلي نمي تواند بر روي آن تاثير بگذارد.

وي يادآور شد : البته اين نگاه وجود دارد كه اگر كشورهاي اسلامي درگير مسائل داخلي خود شوند، باعث ضعف امت اسلامي خواهد شد اين مساله در خصوص مصر هم صادق است. اما اين كه اين مشکل براي حزب الله تحولي راهبردي به همراه داشته باشد را قبول نداريم.

تاثير تفكرات دولت جديد بر مساله هسته اي ايران

لاريجاني در ادامه در باره نگاه دولت جدید ایران به موضوع هسته اي ايران اظهار كرد : آقاي روحاني دبيرسابق شوراي امنيت ملي بوده اند ، وقوف كامل به اين موضوع دارند و اين ظرفيت را دارند كه تحرك بيشتري در اين مساله داشته باشند و من فكر مي كنم ايران هم از نظر قدرت فني در اين زمينه در سطحي قرار گرفته كه ظرفيت براي حل اين مساله هم وجود دارد.

وي در باره سطح توانمندي فني ايران گفت : زماني ما، از نظر فني هنوز توليد مواد اورانيوم غني شده نداشتيم و در حال اين كار بوديم، البته همه اين فعاليت ها صلح آميز صورت مي گيرد. اما در حال حاضر اوضاع اين گونه نيست و ما ظرفيتي قوي براي توليد اورانيوم غني شده داريم. اين جايي است كه مي شود براي حل مساله صحبت كرد چون ما كه دنبال سلاح نيستيم، اين مساله را گفته ايم. آن ها هم كه فكر مي كردند مي توانند ما را منصرف كنند، فهميدند كه انصرافي در كار نيست. بنابراين حالا فرصتي است كه بنشينند ، زياده خواهي نكنند و هم براي آن ها روشن شود كه ايران دنبال سلاح هسته اي نيست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ، در باره يافتن راه حل براي مساله هسته اي ايران تاكيد كرد : حتما مي شود فرمولي پيدا كرد. بلكه اگر آن ها دنبال راه حل باشند، فرمول هاي متعددي  مي توان یافت. در عالم سياست هيچ چيز بدون حل نيست و هميشه راه حلي در دسترس است.

لاريجاني كه پيش از سال 84 دبيري شوراي عالي امنيت ملي ايران را به عهده داشت ، افزود : زماني آقاي سولانا مي گفت كه اگر مساله انرژي اتمي حل شود مشكل ما حل مي شود. ما گفتيم سازمان بين المللي انرژي اتمي چندتا مساله دارد؟ گفتند شش موضوع دارد. با آقاي البرادعي، شش مورد را فهرست كرديم و گفتيم اگر اين شش مساله را حل كنيم ديگر مساله حل است؟ هر كدام از اين موضوعات را كه حل مي كرديم آن ها برگه اي مي نوشتند مبني بر اين كه اين مساله حل شد. اما آخر كار داستاني جديد درست كردند كه معلوم بود آن ها نمي خواهند مساله حل شود . اما شش موضوع مذكور حل شد و آن ها براي هر شش مورد نامه نوشته و رسيد داده اند.

وي تاكيد كرد : آن ها به دنبال چيز ديگري بودند. با اين حال همين مساله هم قابل حل است. جمهوري اسلامي گفته بود ما فن آوري هسته اي صلح آميز را داشته باشيم و اين مساله را حق خود مي دانيم، آن ها مي خواستند تهران اين كار را نكند ولي ايران اين كار را كرد. آن ها لجبازي كردند و تحريم ها را بر ضد کشورمان اعمال كردند. حالا آيا مي خواهند اين مساله حل شود يا نه؟ اگر بخواهند راه حل دارد. آن ها مي گويند ما فن آوري هسته اي صلح آميز ايران را قبول داريم. گاهي مي گويند انرژي هسته اي غير از مواد غني شده است، فن آوري هسته اي، هم انرژي هسته اي را شامل مي شود و هم دانش براي مواد سوخت هسته اي. اگر تحت نظاماتي معلوم شود كه ما دنبال سلاح نمي رويم موضوع قابل حل خواهد بود. من فكر مي كنم الان اين ظرفيت هست. براي اين كه هم آن ها توجه داشته باشند، فشار بلاوجه نياورند. فشارهايي كه مي توانستند بياورند همين است كه ديديم و بيشتر از اين نمي توانند كاري بكنند. ولي الان رويكرد دولت اين است كه پاي ميز مذاكره بنشیند ، آن ها پيشنهاد درست بدهند كه جمهوري اسلامي بتواند با اين پيشنهادها مذاكرات را پيش ببرد.

ايران با غرب ستيز ندارد

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد براينكه ايران هيچ وقت با غرب ستيز نداشت ، افزود : ما با اروپا روابط سياسي و تجاري زيادي داشتيم. راهبرد جمهوري اسلامي روشن است ، ما چه در غرب چه در شرق، همواره رفتاري سازنده را دنبال كرده ایم. البته با رفتار آمريكا در خشونت در منطقه يا رفتاري كه نسبت به مردم فلسطين داشتند مخالف بوديم و اين مساله را اعلام مي كرديم. اما گفت و گو با كشورهاي اروپايي را هميشه داشته ايم و مراوده هاي سنگين تجاري با اين كشورها برقرار كرده ايم. آن ها يك مقداري رفتارشان را تغيير دادند به همين سبب ايران سهم بيشتري از فعاليت هاي خود را با همكاري شرقي ها نظير روسيه و چين انجام داد؛ اما ايران خصومتي با كشورهاي اروپايي ندارد. مي توانند از اين فرصت استفاده كنند و با ايران گفت و گوهاي سازنده اي را داشته باشند.

تعليق در برابر تعليق معني ندارد

لاريجاني در باره امكان دنبال كردن سياست تعليق تحريم ها در برابر تعليق غني سازي گفت : اين تئوري ها مربوط به گذشته است و در حال حاضر بايد حرف هايي جديد در اين زمينه مطرح شود. زيرا هم آن ها در شرايطي متفاوت هستند هم ما در شرايطي دیگری به سر مي بريم. تعليق در برابر تعليق به هيچ وجه معني ندارد و حل مساله هسته اي نيازمند طرح هايي جاندارتر است ؛ زيرا صورت مساله هسته اي اين قدر هم ساده نيست و تا حدودي پيچيده است. ما الان قصد نداريم براي مذاكره راه حل ارائه كنيم فقط مي خواهيم بدانيم آيا راه حلي وجود دارد؟ بله راه حلي وجود دارد و راه حل ها مي تواند به نفع هر دو طرف باشد. آن ها مي توانند نگراني هايي كه دارند را رفع كنند و ايران هم دانش هسته اي خود را داشته باشد و فكر مي كنم فرصت خوبي است و بستگي به آن دارد كه از اين فرصت استفاده كنند يا خير.

وي در باره گام هاي ابتدايي براي ورود به مذاكرات براي حل مشكل گفت : ما شرطي براي مذاكره نداريم اما اصول ما اين ها هستند كه ايران حق غني سازي اورانيوم داشته باشد. ما كه قصد نداريم به دنبال سلاح باشيم مهم اين است كه براي سوخت نيروگاه هايمان انرژي هسته اي توليد مي كنيم و اين مسائل قابل مذاكره است.

وي در پاسخ به اين سوال كه اگر فرض كنيم غرب با غني سازي با ميانگين 5ر3 درصد موافقت و با غني سازي با ميانگين 20 درصد مخالفت كرد و در مقابل امتيازهايي به ايران داد. آيا ايران موافقت خواهد كرد ؟ ، خاطرنشان كرد : اين ها بحث هاي تكنيكي هستند و بايد در مذاكرا ت بحث شوند. مهم اين است كه ما دانش هسته اي را داشته باشيم و آن ها حق هسته اي ايران را به رسميت بشناسند. اين كه كيفيت كار چگونه باشد، موضوعي است كه بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرد. ايران طبق قوانين ان. پي. تي مي تواند بر حسب نياز، درجات مختلفي از توليد داشته باشد. بنابراين اين مساله بايد بر حسب نياز تعريف شوند و نمي توان حد ثابتي براي آن تعيين كرد. اما اين مسائل تكنيكي هستند و بايد در مذاكرات مورد بحث قرار گيرند. مهم اين است كه شرايط براي مذاكره فراهم است.

ارزیابی از مذاکره با آمریکا

رئيس مجلس شوراي اسلامي در باره ارزيابي خود از موضع آقاي روحاني كه گفت حاضر است با آمريكا وارد مذاكره مستقيم شود به شرط آنكه گفت و گو به سود منافع ملي ايران باشد ،گفت : : فكر مي كنم اين بحث، يك بحث تاكتيكي است؛ يعني گفت و گو بايد مشخص شود كه براي چيست و چه اصولي دارد. در حال حاضر، اين مساله كانوني ايران نيست يعني ايران هميشه دنبال منافع خود است و به دنبال استيفاي حقوق خود است و در اين راه از تاكتيك ها و ظرفيت هاي مختلفي استفاده مي كند. يك وقت ، ما با سه كشور اروپايي مذاكره مي كرديم يك وقت با 5+1 مذاكره مي كرديم. بنابراين اين بستگي دارد به متن كار و اين كه ما چه چيزي را از چه تاكتيكي استفاده كنيم.

رویدادهای سوریه برروابط ایران و حماس تاثیر ندارد

رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين باره كه وقايع سوريه بر روابط ايران و جنبش حماس تاثير گذاشت ، گفت : روابط ايران و جنبش حماس روابطي راهبردي است و تحت تاثير شرايط روزمره قرار نمي گيرد.

وي افزود : در طول دو سال گذشته كه سوريه درگير تحولات بود، مي دانيم كه جنبش حماس اختلاف نظرهايي در اين مجال دارد كه به همين سبب از سوريه هم بيرون رفتند. اين مطلب را به ما هم گفته بودند اما هميشه رابطه خود را با ايران داشتند و به ايران آمد و شد مي كردندد. ممكن است ما اين رفتار آن ها با سوريه را مناسب ندانيم اما مساله ما با حماس، مساله اي راهبردي است زيرا جنبش حماس را نيرويي مقاوم و اصيل و مجاهد مي دانيم . به همين سبب از حماس و جهاد اسلامي و گروه هايي كه اهل مقاومت هستند حمايت مي كنيم. اين ها هستند كه در خاورميانه نشاط ايجاد مي كنند. خاورميانه به وسيله برخي از اين كشورهايي كه هر روز نظر خود را عوض مي كنند كه نشاط پيدا نمي كند .حيات خاورميانه به نيروهايي مانند حزب الله، جهاد و حماس است كه ظرفيت هاي عصر جديد هستند در خاورميانه.

وي تاكيد كرد : اين گروه ها همواره مورد حمايت ما بوده اند و اين مساله را پنهان هم نكرده ايم. اين گونه مسائل تاكتيكي هم تاثيري در روابط راهبردي ما ندارد.

مذاکرات سازش هیچگاه متولد نشد

وي در باره مذاكرات سازش گفت : مذاكرات فلسطين در بدو امر دچار سقط جنين شد يعني درست متولد نشد. تنها حاميان آن ها در اين مذاكره آمريكا و اسرائيل هستند. بقيه يا در ترديدند يا مخالفت كرده اند. مخصوصا بعد از اين كه گفتند از نظر ما شهرك سازي يهودي شرط محسوب نمي شود و شهرك سازي همچنان ادامه دارد به اين ترتيب بايد گفت اين مذاكرات مرده متولد شد. فكر مي كنم هر از چندگاهي آمريكايي ها يك مانوري مي دهند كه بيشتر حالت بزك كردن دارد. ژست سياسي است و ماحصلي از نظر ميداني ندارد. به همين دليل نه حماس قبول كرد نه جهاد قبول كرد نه كشورهاي پيشرو در منطقه. لذا فكر نمي كنم خيلي نتيجه مهمي براي مردم فلسطين داشته باشد. يعني اصلا معني ندارد وقتي ساخت شهرك هاي يهودي نشين همچنان ادامه دارد چه چيزي را مي خواهند تحت عنوان فلسطين به فلسطيني ها بدهند؟ مشخص نيست؟ در واقع حالت شكلات دارد .. ظاهري است و ماحصل روشني از نظر سياسي ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها