بی اعتمادی نتانياهو به اوباما و تاثيرش بر روند سازش

بی اعتمادی نتانياهو به اوباما و تاثيرش بر روند سازش
دوشنبه 28 مرداد 1392 - 18:24

يك ديپلمات غربي تاكيد كرد كه هيچ پيشرفتي در روند سازش ميان رژيم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطين صورت نخواهد گرفت و علت آن نه فقط نبود اعتماد ميان دو طرف اسراييلي و فلسطيني، بلکه بی اعتمادی ميان نتانياهو و دولت اوباماست.

به گزارش پایگاه شبكه خبري العالم، يك منبع ديپلماتيك غربي در گفت‌وگو با پایگاه خبری المنار فلسطین گفت: نخست وزير رژيم اشغالگر اسراييل به باراك اوباما رييس جمهور امريكا اعتمادي ندارد و همواره دعا مي‌كند تا مدت باقيمانده از دوران حكومتش به خير و خوشی و بدون خسارتی خاص سپری شود.
اين ديپلمات غربي بر اين باور است كه هيچ پيشرفتي در روند سازش صورت نخواهد گرفت و علت آن فقط نبود اعتماد ميان طرف اسراييلي و فلسطيني نيست بلكه به دليل عدم اعتماد نتانياهو به دولت اوباماست، به رغم آنكه طرف رسمي اسراييلي از اين امر سخني به ميان نياورده است.
وي خاطرنشان كرد كه نحوه مديريت مذاكرات در مرحله كنوني، نمي‌تواند به هيج نتايجي منجر شود و "نسخه جان كري" براي آغاز روند سازش مدت‌دار است و پس از 9 ماه اعتبار آن به پايان خواهد رسيد. اين نسخه مشكلات درگيري‌هاي اسراييلي فلسطينيي را درمان نمي‌كند و جهان خواهد ديد كه اين نسخه فقط مسكني مقطعي بيش نيست تا از خشونت و وخيم شدن اوضاع جلوگيري كند.
اين منبع غربي اظهار داشت به تازگی در دور دوم مذاكرات اسراييلی و فلسطيني فقط بر يك مساله تاكيد شد و آن تمايل فلسطيني‌ها براي بررسي ميزان صحت اطلاعات حاكي از تفاهم امريكا و اسراييل درباره شهرك سازي است و در جلسه دوم مذاكرات هيچ موضوع ديگري بررسي نشد. از سوي ديگر طرف امريكايي نيز در پاسخ به سوالات فلسطيني‌ها در اين خصوص، اين گونه تفاهمات را تكذيب يا تاييد نكرد كه اين امر خشم فلسطيني‌ها را برانگيخت.
گفتنی است دور جدید مذاکرات سازش میان طرف فلسطینی و اسرائیلی با میانجی‌گری مستقیم آمریکا در حالی برگزار شده است که همه کارشناسان مسایل سیاسی در منطقه بر ناکامی و بی‌نتیجه بودن آن تاکید دارند، اما وجود اراده لازم برای استفاده از برگه فلسطین در عرصه بین‌المللی باعث شده واشنگتن تصمیم به از سرگیری این مذاکرات بی‌هدف کند.

پربیننده ترین خبرها