وزیر ارشاد: شاه عمان حامل پیام آمریکا نیست

وزیر ارشاد: شاه عمان حامل پیام آمریکا نیست
يکشنبه 3 شهريور 1392 - 21:27

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر سلطان قابوس به ایران، این سفر را در راستای گسترش روابط دوجانبه اعلام و تاکید کرد که سفر پادشاه عمان به منظور تقويت روابط دوجانبه است، نه اين که وی حامل پيامي از کشور ديگري باشد.

علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگوی یکشبه شب خود با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، با اشاره به اهمیت معرفی تمدن و فرهنگ ایران اسلامی تاكيد كرد تصويري كه ما از فرهنگ و تمدن خود ارائه مي دهيم، بايد يك تصوير واقعي باشد با توجه به اينكه دائما از خارج تلاش مي شود تا اين تصوير مخدوش شود، طبيعتا معرفي فرهنگ و هنر ايراني و تمدن سابقه دار ما به ملتهاي ديگر، از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي افزود: اميدوارم با توجه به آشنايي كه از ديرزمان با كشورهاي عربي اعم ازكشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس دارم، بتوانم از لحاظ فرهنگي در جهت تقويت علايق فرهنگي بين جمهوري اسلامي ايران و اين كشورها گام بردارم و در اين زمينه به موفقيتهايي دست يابيم.

جنتي در پاسخ به این سوال خبرنگار العالم در مورد این که «سلطان قابوس پادشاه عمان در سفر به تهران ممکن است حامل پيامي از طرف آمریکا به ايران درباره مسايل منطقه باشد» تصریح کرد: سفر سلطان قابوس به ايران بيشتر برای تعمیق روابط دوجانبه است. پس از انتخاب دكتر حسن روحاني به رياست جمهوري، سلطان قابوس اعلام كرده بود كه علاقمند است اولين رييس كشوري باشد كه از ايران ديدار كند، بنابراين من فكر مي كنم كه سفر وي به منظور تقويت روابط دوجانبه است، نه اينكه بخواهد حامل پيامي از جاي ديگري باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  خصوص برنامه این وزارتخانه براي تحكيم روابط فرهنگي با كشورهاي عربي و به ويژه عمان خاطرنشان کرد: با توجه به حسن همجواري جمهوري اسلامي ايران با سلطان نشين عمان و روابط فرهنگي و سنتي ديرينه ميان دو كشور، طبيعتا سفر وي به ايران مي تواند كمكي در جهت تقويت روابط فرهنگي باشد و در آينده نزديك ما ميزبان وزير فرهنگ عمان خواهيم بود و طبيعتا اين ديدار در جهت تقويت و گسترش روابط فرهنگي و هنري دو كشوراست.

جنتي در باره برنامه دولت جدید برای تلطیف فضای سیاسی و امکان کمک برای آزادی برخی روزنامه نگاران افزود: دولت جديد براي گسترش آزاديهاي بيشتر در جامعه تلاش مي كند و این که آزاديهاي بيشتري براي مطبوعات تامين كند.

وی ابراز تاسف كرد از اينكه ممكن است احيانا برخي روزنامه نگاران به دليل برخي تخلفات قانوني كه مرتكب شده اند، در زندان باشند و گفت: اميدواريم با توجه به سياستهاي دولت جديد بتوانيم فضايي را ايجاد كنيم كه عموم خبرنگاران و روزنامه نگاران و نويسندگان هم در خط قانون حركت كنند و هم اينكه از فضاي بازي كه در دوره جديد بوجود آمده، بتوانيم در جهت گسترش مطبوعات و گسترش فضا براي چاپ و انتشار كتابهاي مفيد گام برداريم.

وی اظهار داشت: برخي خورده گيريها در حوزه كتاب در گذشته وجود داشت و احيانا سليقه هاي شخصي اعمال مي شد، ما بنا داريم تا صرفا در چارچوب قانون عمل كنيم و فراتر از قانون نرويم.

جنتي انتصاب خویش به خاطر اینکه فرزند دبیر شورای نگهبان است را رد و تصريح كرد: من فكر مي كنم رييس جمهور همه وزراي خود را بر اساس شايستگي و كارآمدي و تخصصي كه دارند، انتخاب كرده است و با توجه به آشنايي بسيار طولاني اقاي روحاني با بنده، ايشان من را به خاطر ويژگي هايي كه دارم، انتخاب كردند.

وی افزود: اين كه من نسبت فامیلی با شخصيتي دارم كه دبير شوراي نگهبان است، طبيعتا در انتصاب من به این سمت هيچ تاثيري نداشته است و نه تنها در اين دولت حتي در دولتهاي گذشته نيز، هيچ كدام از مسووليتهاي كه در داخل و يا در خارج داشته ام، هيچ كدام بر اساس توصيه يا رابطه نبوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اختلاف فکری یا توافق نظر با آیت الله جنتی افزود: اينكه افراد با يكديگر اختلاف سليقه و يا اختلاف نظر داشته باشند، كاملا طبيعي است. افرادي كه صاحب نظر هستند، در زمينه هاي مختلف علمي فرهنگي يا روشهاي برخورد با مسايل علمي و فرهنگي ويا مسايل سياسي ممكن است با يكديگر اختلاف سليقه داشته باشند و اين امري طبيعي است.
 

پربیننده ترین خبرها