این خبر به روز می شود:

ولید المعلم: روابط ما با ایران روزانه پیگیری می شود

ولید المعلم: روابط ما با ایران روزانه پیگیری می شود
سه شنبه 5 شهريور 1392 - 14:38

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در یک کنفرانس خبری به تشریح آخرین دیدگاه های کشورش در مورد حادثه شیمیایی هفته گذشته و تهدیدات نظامی آمریکا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم معلم در این کنفرانس خبری با اشاره با به تماس تلفنی جان کری همتای آمریکایی اش تاکید کرد که این تماس در راستای درخواست جهت بازدید از مناطق مورد حمله بوده است.

مهمترین موارد این کنفرانس خبری را می توانید در ادامه بخوانید:

* حمله به سوریه به این سادگی ها نیست و در وقت خودش تجهیزات دفاعی ما دیگران را غافلگیر خواهد کرد.

* معلم: با تاکید می گویم که عملیات ارتش در غوطه در ریف دمشق ادامه خواهد یافت.

* معلم در ادامه برنامه پرسش و پاسخ با خبرنگاران با بیان اینکه گروه های تروریستی به خان العسل حمله کردند و ضمن نبش قبر قربانیان این اسلحه دلایل موجود را از بین بردند، تاکید کرد مادر مورد کشتار لاذقیه سکوت نخواهیم کرد.

* کمیته تحقیق سازمان ملل بعد از 5 ماه تاخیر بعد از درخواست ما برای تحقیق در خان العسل به سوریه آمدند.

* ما دلایلی برای استفاده ترورستها از سلاح شیمیایی بخصوص در غوطه در دست داریم که در وقت مناسب ارائه خواهد شد.

*  وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه حوادث سوريه و عراق در راستاي اجراي سياستي است كه از سال 2009 براي رسيدن به تهران تدوين شده است، گفت: من به قاطعيت نگفتم كه به سوريه حمله نخواهد شد بلكه گفتم ممكن است اينها جنگ رواني باشد.

* در صورت حمله ما دو راه بيشتر نداريم تسليم شويم يا مقاومت كنيم كه البته ما بايد با تمام قواي ممكن از خود دفاع كنيم.

* ولید المعلم در مورد رابطه با ایران با بیان اینکه ما در یک خاکریز مشترک به سر می بریم، روابط دمشق - تهران را مثبت ارزیابی کرد و ضمن تکذیب وجود پیمان دفاعی مشترک میان دو کشور تاکید کرد که برادران ایرانی ما در تهران شرایط را به صورت کامل درک می کنیم و ما به صورت روزانه به دوستان ایرانی خود در ارتباط هستیم.

* وزیر امورخارجه سوریه در مورد موضع روسیه و روابط با این کشور ضمن تاریخی خواندن این روابط تاکید کرد که میزان زیاد ایستادگی ما در بحران اخیر به حمایت های روسیه باز می گردد.

* معلم در پاسخ به سوالی در مورد کنفرانش ژنو تاکید کرد که ما از همان ابتدا هم به نیت آمریکا برای برگزاری چنین کنفرانسی تردید داشتیم.

* به نفع اردن و ملت این کشور نیست که علیه سوریه وارد عمل شوند. ما در مورد اردن تاکنون هیچ رفتار سوء نداشتیم، گفته می شود که در حال حاضر ارتش اردن را برای نبرد شیمیایی آماده می کنند، به برادران خود در اردن می گوئیم که حق همسایگی را نگه دارند، ما در دو سال گذشته علی رغم رفتارهای سوء اردن حاضر نشدیم اقدامی علیه این کشور انجام دهیم.

* آمریکا و متحدانش در حال خدمت کردن به اسرائیل و جبهه النصره هستند.

* نيروهاي ارتش نمي توانند آثار اسلحه شيميايي را پاكسازي كنند چون اين مناطق تحت سيطره گروههاي مسلح قرار دارد. بازرسان 5 ماه قبل كه خان العسل مورد حمله شيميايي قرار گرفت بايد براي تحقيق مي آمدند.

* بازرسان سازمان ملل به منطقه معضمیه شام در حومه دمشق سفر کردند اما به آنها تیرانداری کردند.

* جان کری گفت که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؛ اما من به او گفتم که به شدت این شایعه را تکذیب می کنم و هیچ ارتشی در جهان چنین سلاحی را علیه ملتش استفاده نخواهد کرد.

* بر همه مردم دنیا است که حقیقت استفاده از سلاح شیمیایی را بفهمند، ما خود را ملزم می دانیم که با بازرسان سازمان ملل همکاری کنیم.

 

پربیننده ترین خبرها