چرا آمریکا نتوانست روسیه را قانع کند

چرا آمریکا نتوانست روسیه را قانع کند
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 13:27

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد مواضع و ادعاهای مطرح شده از سوی آمیرکا درباره سوریه قانع کننده نیست.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سرگئی لاوروف" تأکید کرد: غرب در حال اعمال سیاست یک بام و دو هوا در خاورمیانه است و تلاش می کند رژیم هایی را که با آن دوست نیستند سرنگون کند و این درحالی است که هیچ سخنی از تغییر رژیم های استبدادی هم پیمان خود نمی زند.
وی امروز در جمع دانشجویان روابط بین الملل دانشگاه مسکو، اظهار داشت: مسکو بر حق ملتها برای تعیین سرنوشت خود تأکید دارد البته بدون تحریک برای استفاده از زور جهت تغییر نظام ها.
لاوروف با دعوت برای کمک به گفت وگوی ملی و آغاز فرایند آشتی و تضمین وحدت اراضی کشورها، گفت: برخی قدرتهای غربی تلاش می کنند توازن قدرت گذشته را حفظ کنند و با ایجاد دنیای چند قطبی و عادلانه مخالفند.
لاوروف تأکید کرد: نباید تروریستها را به خوب و بد تقسیم کرد. زیرا این سیاست کاملا غیر منطقی و نشانه کوتاه اندیشی است.
وی ادامه داد: نیروهای ناتو به صورت یک طرفه وارد بحران لیبی شدند، و اوضاع امنیتی این کشور موجب سرازیر شدن سلاح ها به کشورهای دیگر شد.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی های سازمان ملل متحد سلاح هایی که از لیبی قاچاق شده، در 12 کشور در درگیریها استفاده شده و فرانسوی ها در مالی با جنگجویانی مواجه شدند که سلاح لیبیایی در دست داشتند.
لاوروف اظهار داشت: مطالب مطرح شده از سوی واشنگتن در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه قانع کننده نیست؛ و در آن هیچ گونه اطلاعات مشخص و یا نقشه های جغرافیایی و اسامی ذکر نشده و تناقض های بسیاری در این اطلاعات وجود دارد.
این وزیر روس تأکید کرد: تردیدهای بسیاری در این خصوص وجود دارد و این اطلاعات از نظر ما قانع کننده نیست.
لاوروف گفت: غرب مدعی است که مدارکی دارد که بیانگر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه است؛ ولی این مدارک محرمانه است و نمی توان آنها را فاش کرد !
وی ادامه داد: هنگامی که سخن از جنگ و صلح است، نمی توان "محرمانه" بودن اطلاعات را بهانه قرار داد.
لاوروف اظهار داشت: حمله به سوریه مخالفان را برای شرکت در ژنو 2 ترغیب نمی کند؛ متأسفیم که دوستان آمریکایی هنوز نتوانسته اند  مخالفان سوریه را برای پذیرش طرح مشترک مسکو- واشنگتن قانع کنند.
لاوروف تأکید کرد: باید در خصوص ادعاهای استفاده از سلاح شیمیایی و مشخص کردن مسئول این حملات تحقیق کرد؛ کارشناسان بین المللی باید همه اطلاعات و مدارک در این زمینه را به شورای امنیت بدهند.
وزیر خارجه روسیه گفت: مخالفان سوریه خواستار دخالت خارجی هستند، زیرا آنها ضعیف و ناتوانند؛ آنها به همین دلیل تمایلی به گفت وگو نداشته و بر حل نظامی بحران سوریه تکیه دارند.
لاوروف خاطرنشان کرد: روسیه دولت سوریه را به حمایت از طرح اتحادیه عرب و طرح کوفی عنان و همچنین اعزام هیأتی به ژنو 2 برای شرکت در نشستی بدون پیش شرط ترغیب کرد؛ ولی هیچ نشانه و تحرک مشابهی از سوی مخالفان در این زمینه صورت نگرفت.
لاوروف اذعان کرد: روسیه در تلاش برای برگزاری نشستی در خصوص عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی بوده و سوریه نیز یکی از کشورهایی بود که برای برگزاری این نشست تلاش کرد. ولی در مقابل واشنگتن از برگزاری این نشست جلوگیری کرد.
لاوروف گفت: روسیه و چین همچنان بر موضع خود برای ایجاد راهکاری از طریق گفت وگو در سوریه تأکید دارند و با تلاش برخی قدرتها برای بازگشت به استفاده از زبان زور مخالفند.

پربیننده ترین خبرها