کارشناسان روسی فاش کردند؛

استفاده از تسلیحات دست ساز شیمیایی در خان العسل

استفاده از تسلیحات دست ساز شیمیایی در خان العسل
پنج‌شنبه 14 شهريور 1392 - 08:37

العالم - تحقیقات کارشناسان روسی ثابت می کند که تروریست ها در نهم ماه مارس سال جاری در خان العسل در نزدیکی شهر حلب سوریه از تسلیحات دست ساز شیمیایی استفاده کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم در 19 ماه مارس سال جاری در حمله ای مشکوک در نزدیکی شهر حلب در خان العسل در شمال سوریه، 26 غیر نظامی جان دادند و 86 تن دیگر مجروح شدند.

پیش از این، کارشناسان روسی در آزمایشگاهی در این کشور که مورد تایید سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی است، به این نتیجه رسیدند که راکت های دست ساز استفاده شده در این حمله با عامل سارین پر شده بودند.

کارشناسان روس با حضور در محل حمله شیمیایی در خان العسل، از محل نمونه برداری کردند و نتایج تحقیقات آنها با تحقیقات کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل یکسان شد.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بنا بر نتیجه گیری کارشناسان سوری در این حمله گردان بشیر النصر از تسلیحات شیمیایی دست ساز استفاده کرده است. این گردان تروریستی با استفاده از راکت، تسلیحات دست ساز خود در در مناطق هدف به کار برده است.

5 ماه پس از این حادثه در 20 اوت گذشته بازرسان سازمان ملل برای تحقیق درباره حادثه خان العسل وارد دمشق شدند، اما حادثه ای دیگر تحقیقات در خان العسل را تحت الشعاع قرار داد. در روز 21 اوت در حمله ای شیمایی در حومه دمشق در حالی که ارتش سوریه در آن منطقه در حال پیشروی بود، به گفته مخالفان سوری که مورد تایید غرب قرار گرفت در حدود هزار و 400  تن کشته شدند.

اگرچه ماموریت بازرسان سازمان ملل به تحقیق درباره حمله شیمایی حومه دمشق تغییر پیدا کرد و نتیجه این تحقیقات قرار است در هفته های آتی منتشر شود، اما خان العسل به فراموش سپرده شد و حمله شیمایی حومه دمشق مقدمه ای شد برای حمله احتمالی آمریکا به سوریه.

کارشناسان مستقل می گوید در خان العسل و دست کم 3 منطقه دیگر از گاز شیمیایی سارین استفاده شده است و این تسلیحات دست ساز با خمپاره یا راکت هایی که شورشیان سوری معمولا از آنها استفاده می کنند، به سوی مناطق هدف شلیک شده است.  

پربیننده ترین خبرها