موج دستگیری افسران اردنی مخالف جنگ سوریه

موج دستگیری افسران اردنی مخالف جنگ سوریه
جمعه 15 شهريور 1392 - 21:27

منابع آگاه فاش کردند که سازمان سیا از شماری از افسران بلندپایه اردنی که با فرماندهان امنیتی و نظامی سوری ارتباط داشتند درخواست کرده مختصات اماکنی مهم در سوریه را به آنها بدهند تا جنگنده ها یا موشک های "تاما هاوک" آمریکایی آنها را هدف قرار دهند، اما افسران اردنی، مختصاتی نادرست به آمریکایی ها دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آمریکایی ها وقتی متوجه شدند که مختصاتی نادرست به آنها داده شده است، این موضوع را به ملک عبدالله پادشاه اردن گزارش دادند؛ عبدالله نیز ضمن فراخوانی افسران اردنی، دو تن از آنان را که سرهنگ سازمان اطلاعات و چهار تن دیگر که سرهنگ ارتش این کشور بودند را توقیف کرد.

این مساله، خشم و ناخرسندی افسران ارتش اردن را سبب شد و به گفته منابع آگاه، احتمال گسترش اعتراضات به این واکنش و تبدیل آن به اعتراضات مردمی وجود دارد.

"مارین لوپن" از رهبران حزب محافظه کاران فرانسه پیش از این گفته بود که درگیر کردن اردن در حمله احتمالی به سوریه، بخشی از نقشه آمریکا و عربستان است.

در این میان، جریان سلفی جهادی در اردن، اعلام کرد مخالفتی با حمله نظامی آمریکا به دولت سوریه ندارد زیرا آن را "جنگ ظالمان با یکدیگر" می داند و در آن گشایشی برای مسلمانان می بیند!

اردن 378 کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد که از منطقه "تل شهاب" در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی تا شرق اردن و منطقه لواء الرویشد گسترده است.

آمریکا، از چند ماه پیش به صورت رسمی اعلام کرد که 200 سرباز به اردن اعزام کرده است تا از مرزهای اردن و سوریه مراقبت کنند، دولت اردن در ابتدا این خبر را تکذیب کرد اما سرانجام ناچار به تایید آن شد و در توجیه آن اعلام کرد که هدف از آن برنامه هایی آموزشی مشترک میان آمریکا و نیروهای ارتش اردن است.

گزارش ها حاکی از آن است که در پایگاه های نظامی اردنی، دستکم 1000 سرباز آمریکایی حضور دارند و بیش از 200 افسر آمریکایی نیز رسما بر آموزش افسران و سربازان سوری در اردن نظارت دارند.

یکی از فرماندهان ارتش آزاد در ماه مارس گذشته فاش کرد که 300 جنگجوی سوری در اردن توسط افسران آمریکایی اعم از افسران ارتش آمریکا و سازمان سیا آموزش دیده اند و برای مشارکت در درگیری با دولت سوریه به این کشور برگشتند.

این فرمانده ارتش آزاد همچنین فاش کرد که واشنگتن برای آموزش نیروهای سوری به صورت مخفی تصمیم قطعی گرفته است و مسئولان آمریکایی چند ماه پیش با فرماندهی کل مخالفان دولت سوریه تماس گرفتند و کمک در این زمینه را به مخالفان پیشنهاد کردند.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها